نکات اولیه ای که هر فیلمنامه نویس باید بداند
با اینکه شیوه های نوشتن فیلمنامه در افراد مختلف فرق می کند و هر کسی می تواند شیوه های شخصی خودش را داشته باشد اما استانداردهایی هست که همه موظف به رعایت آنها هستند. با مطالعه ی این مطلب شما می توانید با نوشتن یک فیلمنامه استاندارد با ذکر جزئیات فنی آشنا شوید: هر فیلمنامه شامل دو بخش است: 1. شناسنامه فیلم نامه 2. متن فیلم نامه
شناسنامه فیلم نامه
شناسنامه فیلم نامه، نشان دهنده مشخصات فیلم نامه است. هر شناسنامه به طور معمول دارای حداقل سه صفحه و حداکثر ده صفحه است. در صفحه اول ، نام فیلم نامه ، نام فیلم نامه نویس و تاریخ اتمام آن ذکر می شود. هر فیلم نامه نویسی موظف است ، نامی مناسب برای فیلم نامه اش انتخاب کند. این نام می تواند حقیقی باشد و یا مجازی. در نام گذاری بهتر است فیلم نامه نویس به کسانی که فیلم را تماشا خواهند کرد نیز توجه داشته باشد. برای مثال اگر فیلم نامه برای فیلم های کودکان نوشته می شود ، نام آن ساده باشد تا کودک بتواند آن را درک کند و با آن ارتباط برقرار کند ولی بر عکس اگر فیلم نامه برای فیلمی خاص و با دیدگاه فکری و فلسفی ویژه ای و برای قشر خاصی مانند روشن فکران نوشته شده نام آن کمی سنگین باشد ، به نحوی که خود به تنهایی دارای معانی زیادی باشد.
ذکر نام فیلم نامه نویس هم در صفحه اول الزامی است. اگر به دلایلی فیلم نامه نویس نمی خواهد نام واقعی خود را ذکر کند باید از نام مستعار استفاده کند زیرا خالی گذاشتن محل آن جایز نیست.زمانی را که فیلم نامه به پایان رسیده است ، باید در صفحه اول و زیر نام فیلم نامه نویس به صورت عددی ذکر شود. اگر پس از آن فیلم نامه بازنویسی شود ، تاریخ بازنویسی به جای تاریخ قبلی نوشته می شود.
در صفحه دوم فهرست کامل نقش های فیلم نامه ذکر می شود. فیلم نامه نویس باید لیستی از کلیه نقش های موجود در فیلم نامه تهیه کند و همچنین سکانس هایی را که این نقش ها در آن حضور خواهند داشت ذکر کند. ترتیب نوشتن نقش ها بر اساس تعداد سکانس هایی است که در آن حضور خواهند داشت. اگر دو یا چند نقش ، تعداد سکانس های برابر داشتند بر اساس اهمیت نقش ها آن ها را در لیست قرار می دهند.
از صفحه سوم به بعد ، خلاصه داستان فیلم نامه نوشته می شود.برای پی بردن به داستان فیلم نامه و محتوای کلی آن ، فیلم نامه نویس باید خلاصه ای از داستان فیلم نامه را بدون به کار بردن اصطلاحات فنی و تا حد ممکن کوتاه بنویسد. در نوشتن این خلاصه باید دقت زیادی داشت ، زیرا قضاوت اشخاص و کسانی که قیلم نامه را به دستشان می دهیم ، در نظر اول تنها متکی به همین خلاصه داستان است.
متن فیلمنامه
برای نوشتن متن اصلی فیلم نامه ، ابتدا فیلم نامه نویس باید داستان مورد نظر را به سکانس های مختلف تقسیم کند. سکانس را افراد مختلف به صورت های گوناگون تعبیر و تفسیر می کنند ولی تعریف مصطلح آن در فیلم نامه نویسی بر اساس مکان هایی است که داستان در آن اتفاق می افتد. البته این تقسیم بندی باید کمی منعطف باشد تا از زیاد شدن تعداد سکانس ها و سخت شدن نگارش فیلم نامه جلوگیری شود. زیرا مثلا حرکت یک دانش آموز ، برای رفتن از خانه به مدرسه ، ممکن است بر اساس مکان هایی که دانش آموز می رود ( عبور از چند خیابان مختلف) چندین سکانس شود ولی در فیلم نامه آن را یک سکانس در نظر می گیریم.
مشخصات سکانس: مشخصات سکانس که در صفحه اول هر سکانس نوشته می شود ، نکاتی هستند که در حقیقت مانند یک راهنما عمل می کنند و به گروه سازنده در مرحله فیلم برداری کمک می کنند تا کار فیلم برداری را راحت تر ، سریع تر و بدون اشتباه انجام دهند.
مشخصات سکانس شامل نکته است که این نکات عبارت اند از :شماره سکانس ، وضعیت صحنه ، زمان فیلم برداری ، مکان فیلم برداری ، تعداد نما( پلان) ، نقش های موجود در این سکانس ، وسایل مورد نیاز ، آدرس محل فیلم برداری و ملاحظات.ذکر شماره سکانس ، وضعیت صحنه ، زمان و مکان فیلم برداری الزامی است اما باقی موارد تا حدودی اختیاری است.در بالای صفحه مشخصات سکانس یک ردیف ستون افقی یا عمودی چهار خانه به صورت زیر می کشند. خانه اول را به شماره سکانس ، خانه دوم را به وضعیت صحنه ، خانه سوم را به زمان فیلم برداری و خانه جهارم را به مکان فیلم برداری اختصاص می دهند. (البته در سینمای ایران این کارها را برنامه ریز و دستیار کارگردان هنگام فیلمبرداری انجام می دهد و هنگام نوشتن فیلمنامه خیلی ضرورتی ندارد)
شماره سکانس : شماره سکانس را معمولا به دو صورت عددی و حروفی در خانه اول از سمت راست جدول یادداشت می کنند.
وضعیت صحنه یا داخلی است یا خارجی: صحنه های داخلی به فضاهایی گویند که سر بسته است و در روز ، نور خورشید نمی تواند وارد آنها شود و یا بسیار کم وارد می شود. و برای فیلم برداری از آنها باید از نور مصنوعی استفاده کرد.صحنه های خارجی به فضاهایی گفته می شود که سر بسته نیست و در روز ، نور خورشید به آسانی وارد آن می شود.با مشخص شدن نوع فضا ، فیلم بردار ، نور پرداز و کارگردان می توانند بفهمند چه ابزار ها و چه تکنیک هایی باید به کار ببرند.
زمان فیلم برداری : در این قسمت باید مشخص کرد که فیلم برداری در چه زمانی از شبانه روز مثلا روز یا شب باید فیلم برداری شود. مانند بالا برای فیلم برداری در ساعات مختلف ، فیلم بردار و نورپرداز باید تمهیدات ویژه ای بیندیشند.
لازم است ، فیلم نامه نویس نام محلی را که فیلم برداری باید در آنجا انجام شود ذکر کند. در واقع ذکر نام محل برای این است که ، معمولا برای صرفه جویی در وقت و هزینه ، سکانس ها را با توجه به محل وقوعشان فیلم برداری می کنند ، نه بر مبنای توالی آنها ، برای مثال همه سکانس هایی را که قرار است در یک بانک فیلم برداری شود با هم می گیرند حتی اگر پشت سر هم نباشند.
مشروح سکانس: ابتدا هر سکانس به بخش های کوچکتری که یا گفته می شود تقسیم می شود. سپس برای شرح سکانس به شرح این نماها پرداخته می شود که شامل موارد زیر است :
مشخصات صحنه: او باید صحنه ای را که این نما در آن روی می دهد توصیف کند. مثلا ابزار موجود در صحنه ، نوع قرار گرفتن آنها و ...
دیالوگ:هر گفت و گویی که باید بین شخصیت های فیلم نامه رد و بدل شود و نیز تک گویی و نریشن باید دقیقا ذکر شوند.
صدا: صداهایی که باید سر صحنه شنیده شوند مانند صدای چکیدن آب و حتی صدای یک پرنده که آواز می خواند باید ذکر شود. به این ترتیب یک فیلم نامه به شیوه ای استاندارد نوشته می شود و آماده ارائه است.
- مطالب مرتبط
- سه نکتۀ کلیدی برای نگارش یک فیلمنامۀ کوتاه
- راهکارهای مهران کاشانی برای جذابتر نوشتن
- راهکارهای نویسندۀ«شهرزاد» برای فیلمنامهنویسی
- چند راهِ غيرنوشتاري، براي پيشرفت در فيلمنامه نويسي
- چطور ایده یک فیلم بلند را به فیلم کوتاه تبدیل کنیم؟
- 12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن
- اهمیت دیالوگ نویسی در فیلمنامه
- ابزارهاي فيلمنامه نويس /علی ناصری
- ستاره های تک سکانسی /محمد رضا هاشمی
- هيچ مدرسهاي نميتواند نويسنده تربيت كند
نظرات کاربران
چگونه متن نامه را در فیلم نامه بنویسیم
- یک ایرانی تنها هنرمند خاورمیانه در حراج لندن
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
- کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
- نگاهی به دو فیلم جنجالی که بر اساس زندگی قاتل زنان خیابانی ساخته شده اند
- نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
- نمایش پوستر فیلمهای ایرانی در موزه سینما
- تمرین بازیگری در خانه
- هم پیمان با کازابلانکا!
- رقابت 22 فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
- صدا وسیما به خانه تکانی نیاز دارد
- بایدها و نبایدهای ممیزی در تلویزیون
- عصبانیت مهران احمدی از سانسور حرفهایش
- فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- لطیفههای نیم میلیاردتومانی آقای کمدین!
- آنچه دربارۀ فیلمهای جشنواره فجر 39 نمی دانستید!
- در اکران آنلاین، انحصارها باید شکسته شود
- برخورد مخاطب با گورکن، صِفر و صَدی است!
- معرفی برگزیدگان چهلویکمین جشنواره فیلم فجر
- دورخیز «فسیل» برای گیشۀ ۱۰۰ میلیاردی!
- فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار میرود
- عکسهای اکران خصوصی فیلم «ساعت 5 عصر»
- نگارش فیلمنامه سریال۳۰۰ قسمتی سیما ادامه دارد
- خوبها و بدهای بازیگری در سریال «مانکن»
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- یک بازیگر دیگر هم از ایران رفت و کشف حجاب کرد!
- خواننده های نسل جدید با کدام آهنگ ها معروف شدند؟
- سینمای ایران وارد بورس میشود
- چند راهکار برای «کادر بندی» صحیح
- ببینید: ماه عسل با حضور ممد لالی و غلام ژاپنی
- آلبوم «بی نام» چاوشی پنجم آذر منتشر میشود
- یادداشتی بر فیلم «قهرمان»ساختۀ اصغر فرهادی
- ماندگار ترین دیالوگ های سریال «بازی تاج و تخت»
- نقد کوتاهی بر فیلم لتیان/، دربارۀ اِلی و دربارۀ یاسی!
- اسکار ۲۰۲۳ برای «همه چیز همه جا به یکباره»
- پروانه نمایش «خالتور» صادر شد
- جشنواره ی فیلم لندن میزبان 5 فیلم ایرانی
- «روتوش» بهترین فیلم کوتاه جشنواره کراکوف
- نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره ای» ساخته مل گیبسون
- «یانگوم» بازیگر یک فیلم ایرانی می شود
- ویروسی بدتر از کرونا که به جانِ سینمای ایران افتاده!
- برگزاری کنسرت های ایرانی پس از ۲ ماه تعطیلی
- ریزش سقف سالن در هنگام اجرای یک نمایش!
- سه شعر دردسرساز که خوانندگان معروف خواندند
- کتاب ۵۷درصد گرانتر شد
- ناگفتههای «سیما بینا» در آستانه ی 75 سالگی
- پرستویی: من تا حالا با پول کثیف کار نکردهام
- «کچلیک»؛ اسپانسر عجیب کنسرت «گلزار»!
- سالنهای تئاتر در قرق ستارههای نامدار
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
- کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
- نگاهی به دو فیلم جنجالی که بر اساس زندگی قاتل زنان خیابانی ساخته شده اند
- نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
- نمایش پوستر فیلمهای ایرانی در موزه سینما
- تمرین بازیگری در خانه
- هم پیمان با کازابلانکا!
- رقابت 22 فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
- صدا وسیما به خانه تکانی نیاز دارد
- بایدها و نبایدهای ممیزی در تلویزیون
- عصبانیت مهران احمدی از سانسور حرفهایش
- فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- لطیفههای نیم میلیاردتومانی آقای کمدین!
- آنچه دربارۀ فیلمهای جشنواره فجر 39 نمی دانستید!
- در اکران آنلاین، انحصارها باید شکسته شود
- برخورد مخاطب با گورکن، صِفر و صَدی است!
- معرفی برگزیدگان چهلویکمین جشنواره فیلم فجر
- دورخیز «فسیل» برای گیشۀ ۱۰۰ میلیاردی!
- فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار میرود
- عکسهای اکران خصوصی فیلم «ساعت 5 عصر»
- نگارش فیلمنامه سریال۳۰۰ قسمتی سیما ادامه دارد
- خوبها و بدهای بازیگری در سریال «مانکن»
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- یک بازیگر دیگر هم از ایران رفت و کشف حجاب کرد!
- خواننده های نسل جدید با کدام آهنگ ها معروف شدند؟
- سینمای ایران وارد بورس میشود
- چند راهکار برای «کادر بندی» صحیح
- ببینید: ماه عسل با حضور ممد لالی و غلام ژاپنی
- آلبوم «بی نام» چاوشی پنجم آذر منتشر میشود
- یادداشتی بر فیلم «قهرمان»ساختۀ اصغر فرهادی
- ماندگار ترین دیالوگ های سریال «بازی تاج و تخت»
- نقد کوتاهی بر فیلم لتیان/، دربارۀ اِلی و دربارۀ یاسی!
- اسکار ۲۰۲۳ برای «همه چیز همه جا به یکباره»
- پروانه نمایش «خالتور» صادر شد
- جشنواره ی فیلم لندن میزبان 5 فیلم ایرانی
- «روتوش» بهترین فیلم کوتاه جشنواره کراکوف
- نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره ای» ساخته مل گیبسون
- «یانگوم» بازیگر یک فیلم ایرانی می شود
- ویروسی بدتر از کرونا که به جانِ سینمای ایران افتاده!
- برگزاری کنسرت های ایرانی پس از ۲ ماه تعطیلی
- ریزش سقف سالن در هنگام اجرای یک نمایش!
- سه شعر دردسرساز که خوانندگان معروف خواندند
- کتاب ۵۷درصد گرانتر شد
- ناگفتههای «سیما بینا» در آستانه ی 75 سالگی
- پرستویی: من تا حالا با پول کثیف کار نکردهام
- «کچلیک»؛ اسپانسر عجیب کنسرت «گلزار»!
- سالنهای تئاتر در قرق ستارههای نامدار