سینما؛ فرصت تاملی دیگر بر سلامت

جشنواره سلامت یک جشنواره موضوعی است و فیلم های سینمایی را از منظر سلامت مورد ارزیابی، داوری و نقد و چالش قرار می دهد و به کمک ابزار قدرتمندی چون سینما که در هر شرایط متن و حاشیه پرقدرتش را در بحث های رسانه ای دارد، سلامت را به میان مردم می آورد.مردمی که به بهانه سینما شاید فرصت تاملی دیگر بر روی مقولات سلامت محور پیدا کنند و این بار با این موضوع، مواجهه داشته باشند نه از دریچه یکسویه رسانه و باید و نباید های همیشگی اش. چرا که جهانی که هر فیلم بنیاد می کند دعوتگر ناظر بیرونی اش به تعاملی است که از حس همذات پنداری تا تنفر و از تاثیرپذیری سلبی تا ایجابی را دربر می گیرد. این یعنی سینما همیشه می تواند کورانی از توجه یه یک موضوع را در میان طیف های مختلف جامعه به وجود آورد و بخصوص اگر نمایش این فیلم ها در کنار هم و در یک زمان محدود و مشخص باشد که اثر هم افزایی آن هم بیشتر خواهد شد.

تا به حال حدودا 15 فیلمنامه سلامت محور از من در سینما ساخته شده مانند «شمعی در باد» و من همیشه در کارهایم سلامت (جسمی، روانی، جامعه و...) را مورد بررسی قرار دادم.اتفاق مثبتی که در این دو دوره جشنواره سلامت به رغم نوپایی آن به وضوح قابل لمس است، ایجاد فرصتی برای یادآوری سلامت با بیان سینماست. چرا که مخاطبان بی شماری از خلالفیلم های مستند و سینمایی حاضر در جشنواره با مفاهیم سلامت محور و همین طور بسیاری از اختلالات و بیماری ها و روش های مقابله با آن آشنا می شوند.

وقتی که با مفهوم سلامت از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی آشنا شویم مصادیق سلامت را نه فقط جسمی بلکه در سلامت روانی و سلامت جامعه و.... درمی یابیم سینما حتی بی آن که بخواهد در گستره بزرگی از حیطه سلامت حضور دارد و می تواند این حضور را کارآمد به پیش ببرد./محمدهادی کریمی -پزشک، فیلمساز و داور جشنواره سلامت

 

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۰۵ شهریور ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده