یادداشت های روزانه جشنواره فجر/1

سوءتفاهم/ احمدرضا معتمدی

«سوء تفاهم» فیلمی به شدت سطحی و بی‌جهت پیچیده‌نماست. تعبیر دم دستی فیلمساز از مفاهیم عمیق توی ذوق می‌زند و ظاهرا قرار بوده براساس کپشن ابتدایی که سخنی است از یک فیلسوف معاصر، فیلمی ببینیم درباره پیچیدگی‌های واقعیت و تعبیر ما از واقعیت و چیستی واقعیت و عدم قطعیت. تعابیری که برای متصل شدن به چنین فیلمی به شدت مضحک به نظر می‌رسد. فیلمساز آن‌قدر در بازنماییِ سینماییِ چنین تعابیری در سطح حرکت می‌کند و ناموفق است که نتیجه کار فیلمی می‌شود که قرار است معمایی باشد و ما را در پیچاپیچ قصه‌اش دائما غافلگیر کند و آن وسط‌ها کمی طنزآلود هم باشد، ولی در کمال ناکامی به تمامی، موجب اتلاف وقت می‌شود. بازیگران به جز پژمان جمشیدی ضعیف‌ترین نقش‌آفرینی‌هایشان را تجربه کرده‌اند. اولین فیلم از فهرست قابل پیش‌بینی گاف‌های هیات انتخاب امسال/کیوان کثیریان

سرو زیر آب/ محمدعلی باشه آهنگر

مثبت: رقیب اصلی حاتمی‌کیا و «به وقت شام» همین محمدعلی آهنگر است که هنوز با حس و علقه به جنگ فیلم ضدجنگ میسازد! و در دوران داغ شدن ماجرای سپنتا نیکنام برخلاف امثال حاتمی کیا، خالی از شعار و با شعور از نقش اقلیتهایی همچون زرتشتی در دفاع می گوید.

منفی: برادر آهنگر! وقتی چهار سال به این در و آن در میزنی برای جور کردن بودجه و وقتی با رزومه «ملکه» از سه ارگان مختلف حمایت میگیری برای تولید، هیچ که نمی کردی باید دو سکانس رئالیستی از دل جنگ را که اتفاقا نیاز درام هم هست در فیلمت می دیدیم همان طور که در «ملکه» کردی و نشان دادی این کاره ای!

آنچه ساخته ای با همه احترام به حس و حالش بیش از یک میلیارد خرج روی دستت گذاشته؟؟ این سه ارگان جمع شدند که همین یک میلیارد را بدهند؟؟ بماند که نقش علیرضا زرین‌دست در تصویرسازی «سرو زیر آب» به شدت کلیدی است و اگر نبود شاید با «بیداری رویاها»یی دیگر مواجه بودیم.

کاراکتر: موبدی زرتشتی با بازی فرخ نعمتی که دقت بر اکسان گذاری هایش برای نزدیک شدن به گویش زرتشتیان، یک کارگاه آموزشی فن بیان است برای نورسیدگان.

نام ابوالقاسم حسینی را پیشتر به عنوان تهیه کننده «ملکه» دیده بودیم و حالا شده است پاسداری کاریزماتیک با بازی هومن برق‌نورد! آقازاده شان حامد حسینی هم بدون رزومه مشهود شده تهیه کننده این فیلم ۳ارگانی!

گاف: چگونه امکان دارد شهید مسلمان را با آداب زرتشتی دفن کنند؟ سه ارگان مختلفی که بودجه تولید فیلم را جور کردند از حوزه هنری تا شهرداری و فارابی چطور متوجه این گاف نشدند؟/حامد مظفری

شعله‌ور/ حمید نعمت‌الله

کاش می‌شد فیلم اخیر نعمت‌الله را ندید. اینهمه فاصله میان این فیلم و آثار پیشین او باورکردنی نیست. ور رفتن بی‌فایده با یک موقعیت ساده بی‌آنکه چیز تازه‌ای از میان آن بشود بیرون کشید و بی‌آنکه قصه، سویه جالبی داشته باشد و بی‌آنکه شخصیت‌ها اندکی جذاب باشند و بشود به آنها نزدیک شد و درکشان کرد. دریغ از یک لحظه‌ حس‌برانگیز و یک رابطه به‌دردبخور.

خبری از ظرافت‌های شیرینِ نوشته‌های نعمت‌الله و (هادی) مقدم‌دوست نیست، اجرا هم ویژگی خاصی ندارد و موقعیت نمایشی طراحی شده هم بیش از اندازه کسالت‌بار است و نمی‌تواند مخاطب را درگیر کند. طبیعتا «شعله‌ور» ضعیف‌ترین فیلم حمید نعمت‌الله است. او شاید از معدود کارگردانان سینمای ماست که خلاقانه فیلم می‌سازد و سراسر کارنامه ‌اش با فیلم‌های خوب پر شده. ولی «شعله‌ور» یکدستی این کارنامه را مخدوش می‌کند./کیوان کثیریان

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده