یادداشتهای روزانه جشنواره فیلم فجر /6

کامیون/ کامبوزیا پرتوی

این‌که کامبوزیا پرتوی پس از سال‌ها با یک فیلم در بخش رقابتی جشناره فیلم فجر حضور دارد، خیلی‌ها را کنجکاو کرده بود اما چیزی که دیده شد، انتظارات را برآورده نکرد. بویژه که فیلم اصرار داشت به داعش و سکانس‌هایی مربوط به خارج از کشور هم بپردازد که از نظر جلوه‌های میدانی، طراحی صحنه و میزانسن، کم‌مایه بود. برگ برنده‌ی این فیلم، بازی سعید آقاخانی است که همان‌طور که برای بازی در خداحافظی طولانی سعید مؤتمن هم البته درست حدس زده بودیم، احتمالا یکی از نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد خواهد بود. گریم بسیار خوب و مؤثری هم داشت.

این فیلم در نقطه قوت سابقه‌ی آقای پرتوری، یعنی فیلمنامه، خیلی قوت نداشت. یادآور تکرارهایی بود؛ هم یادآور فیلم فراری علیرضا داوودنژاد که پرتوی نوشت و او البته بهتر از کامیون آن‌را ساخت، هم یادآور کافه‌ترانزیت خود پرتوی بود و هم حتا یادآور سریال پایتخت تلویزیون. علاوه بر این، در خود فیلمنامه و دیالوگ‌ها هم ضعف‌هایی داشت که آن را کار موفقی نکرد./ علیرضا بهرامی

 

چهارراه استانبول/ مصطفی کیایی

مثل کارهای قبلی این کارگردان، فیلمی برای طبقه‌ی عام مخاطبان سینما و خانواده‌هاست. درست است که به‌نسبت امکاناتش هم پروداکشن قابل قبول برای عام (نه موجه) دارد اما همین رویکر باعث شده دیالوگ‌های مخاطب‌پسندش حس نامطلوبی ایجاد کند.

یکی از مشکلات کارگردانان ایرانی، سهل‌انگاری است. وقتی پروداکشن سخت آتش‌سوزی انجام می‌شود اما در طراحی یک ترافیک، گاف بزرگ داریم، جز سهل‌انگاری غیر قابل بخشش، نیست. علاوه بر مشکل دیالوگ‌های شعاری در مواجهه با موضوع فاجعه پلاسکو، این‌که در اوج لحظه‌های عاطفی و اشک‌آلود فیلم، کار ضعیف شما را به خنده می‌اندازد، یعنی تیر خلاص برای فیلم. آش‌نشان‌های این فیلم، «بی‌نهایت بد» کار شده‌اند. انگار فقط سوژه زخمی شده است تا به‌نام افرادی ثبت شود./ علیرضا بهرامی

 

مغز‌های کوچک زنگ‌زده/ هومن سیدی

مغز‌های کوچک زنگ‌زده پنجمین ساخته بعد از فیلم‌های «آفریقا»، «سیزده»، «اعترافات ذهن خطرناک من» و «خشم و هیاهو» محسوب می‌شود. به گفته سیدی «مغز‌های کوچک زنگ‌زده» ملودرام‌ترین کارش محسوب می‌شود و به لحاظ تکنیکی از زمین تا آسمان با کار‌های قبلی‌اش فرق دارد. طبق شنیده‌ها فیلم با رأی قاطع هیأت داوران به بخش مسابقه جشنواره آمده است.

فیلم‌های سیدی همیشه با استقبال خوبی درجشنواره فجر و اکران روبه‌رو شده؛ چه در میان منتقدان و چه در میان مخاطب عام. از جایزه بهترین فیلم برای (آفریقا) تا جایزه ویژه هیأت داوران برای (خشم و هیاهو). اتفاقی که امسال به احتمال فراوان بار دیگر برای مغز‌های کوچک زنگ‌زده رخ می‌دهد. در واقع می‌توان گفت، این فیلم در بخش‌های زیادی از شانس‌های اصلی دریافت جایزه است. نوید محمدزاده می‌تواند برای سومین‌ سال پیاپی در بخش بهترین بازیگر هت تریک کند. فرهاد اصلانی هم شانس زیادی برای جایزه دارد. بخش‌های کارگردانی، فیلمنامه، فیلم، فیلمبرداری، طراحی صحنه و چهره‌پردازی هم شانس بسیار زیادی برای موفقیت دارند. ضمن این‌که از فیلم برگزیده مردمی هم نباید غافل شد؛ که هومن سیدی خود طرفدارانی دارد./شهروند

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده