یادداشتی دربارۀ10 فیلم پرفروش سال 96 / این همه «کمدی» خطرناک است!

سینما یعنی سرگرمی؛ اما فعلا در سینمای ما سرگرمی با کمدی معنا پیدا می کند. تک بعدی شدن فیلم ها و یکه تازی کمدی ها زنگ خطر است؛ بویژه آن که کیفیت غالب فیلم ها قابل دفاع نیست و دیر یا زود مخاطب را پس می زنند. پیش تر این اتفاق هم رخ داده ولی چون بازار کمدی پرمشتری است، این ژانر در اکران هم شرایط مناسبت تری دارد و سالن های بیشتری به آن می رسد. وقتی می توانیم به سینما امید ببندیم که سبد فیلم هایش از ژانرهای مختلف و البته با کیفیت پر باشد. حالا بیایید فیلم های پرفروش و یا مهم سال را بررسی کنیم.

نهنگ عنبر 2؛ سلکشن رویا / سامان مقدم

میزان فروش: 20 میلیارد و 945 میلیون تومان

ژانر:کمدی

موفقیت «نهنگ عنبر 2» در گیشه قابل پیش بینی بود اما کمتر کسی فروش حدود 21 میلیاردی آن را پیش بینی می کرد. فیلم از همان روز اول اکران مورد توجه مخاطبان قرار گرفت به طوری که در سه روز اول با 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و جذب ۱۱۲ هزار تماشاگر رکورد افتتاحیه سینمای ایران را شکست. تازه، سامان مقدم معترض بود فیلمش بیش از حد ممیزی خورده و اعلام کرد :«چیزی که می بینید لاشه «نهنگ عنبر 2» است. راستش را بخواهید فیلم آقای مقدم به دل سخت پسندها ننشست و خیلی ها همچنان معتقدند تلاش او همچون قسمت اول به بار ننشست. شوخی های«نهنگ عنبر 1» با اتفاقات دهه شصت هم بکر بود و هم جذاب تر.

گشت 2/سعید سهیلی

 میزان فروش:19 میلیارد و 781 میلیون تومان

ژانر:کمدی

اولین و دومین پرفروش سال سه ویژگی مشترک دارند: هر دو کمدی اند و دنباله دار. «گشت 2»روی موج موفقیت «گشت ارشاد» ساخته شد که اگر آن فیلم به حاشیه نمی خورد و در نهایت به محاق نمی رفت، به فروش خیره کننده ای دست می یافت. سومین ویژگی مشترک گشت و نهنگ این است که قسمت اول شان به مراتب باکیفیت تر بود. فیلم سعید سهیلی روی شوخی های کلامی، حرکات اغراق شده بازیگران و چند پیام گل درشت استوار شده و قصه اش در لحظات زیادی مخاطب را خسته می کند.

آینه بغل/ منوچهر هادی

میزان فروش: 19 میلیارد و 600 میلیون تومان

ژانر:کمدی

فیلم نیمه آذر ماه روی پرده رفت و از همان روز نخست گیشه موفقی داشت. فیلم منوچهر هادی ضعف کم ندارد؛ چه در قصه کم ملات و چه دست گذاشتن روی سوژه های آشنا و بارها تکراری شده. فیلم اما با استفاده از پتانسیل جواد عزتی خودش را بالا کشید و عنوان سومین فیلم پر فروش سال را از آن خود کرد. «آینه بغل» روی شوخی هایی دست گذاشته که متکی به بازیگر (جواد عزتی) است و او چه خوب از پس ماموریت خود برآمد.

 خوب،بد،جلف/ پیمان قاسمخانی

 میزان فروش: 16 میلیارد و 290 میلیون تومان

ژانر:کمدی

پیمان قاسمخانی بعد از سال ها فیلمنامه نویسی پشت دوربین ایستاد و «خوب،بد،جلف»را کارگردانی کرد. اتفاقا نتیجه اولین تجربه کارگردانی او موفق از آب درآمد. حتما به کارگردانی فیلم ایرادهایی وارد است و اگر قاسمخانی صاحب تجربه می بود، حاصل «خوب،بد،جلف» فیلمی جذاب تر می شد اما در همین مقدار هم موفق عمل کرده. فیلم لحظات خنده دار کم ندارد ولی در لحظاتی ریتم آن کند می شود و به اصطلاح از نفس می افتد. 

اکسیدان / حامد محمدی

میزان فروش: 10 میلیارد و 791 میلیون تومان

ژانر:کمدی

دومین فیلم حامد محمدی تفاوتی صد و هشتاد درجه با «فرشته ها با هم می آیند» دارد. او این بار یک فیلم کمدی ساخت که پایه اش شوخی بر اساس مسائل عقیدتی است. «اکسیدان» را منوچهر محمدی تهیه کرده که درکارنامه اش فیلم «مارمولک» دیده می شود. این بار بخشی از داستان وارد کلیسا شده بود اما حامد نتوانست فیلمی موفق تحویل مخاطبان بدهد. فیلم ضمن شوخی با مناسک و عقاید مذهبی خواسته بود بر وحدت ادیان تاکید کند ولی در رسیدن به این مقصود ناکام ماند. فصل های دیگر فیلم نیز از پس حرفی که می خواست بزند برنیامد و در حد شوخی های گل درشت باقی ماند. اتفاق بدتر «اکسیدان» هرز رفتن تلاش بازیگران با استعداد آن (عزتی،جعفری و مقدمی) است.

ساعت 5 عصر/مهران مدیری

میزان فروش: 9 میلیارد و 127 میلیون تومان

ژانر:کمدی

مهران مدیری از سال ها پیش برای ساخت فیلمی سینمایی دورخیز کرده بود. این اتفاق در حالی رقم خورد که او بواسطه «دورهمی» بار دیگر به اوج محبوبیت رسیده بود و چه زمانی بهتر از این؟«ساعت 5 عصر» به عنوان تجربه اول یک کارگردان اثری قابل دفاع است اما نه برای مهران مدیری که عمرش را با کارگردانی سریال گذرانده. او سوژه ای سخت انتخاب کرد و تصمیم داشت یک کمدی سیاه بسازد؛یعنی درست نقطه مقابل کمدی های تلویزیونی اش. «ساعت 5 عصر» در القای منظور مورد نظر کارگردان موفق عمل می کند ولی ایرادهای روایی آن تبدیل به پاشنه آشیل می شود و اجازه همراهی به مخاطب سخت پسند نمی دهد. مدیری اگر در مسیری که امتحان خود را پس داده گام برمی داشت، موفق تر می بود.

خالتور/ آرش معیریان

میزان فروش: 6 میلیارد و 700 میلیون تومان

ژانر:کمدی

یک فیلم که کپی «گنج قارون» است و با ساز و آواز می خواهد مخاطب را سرگرم کند. «خالتور» نه قصه جذابی دارد و نه بازی های بازیگران در اندازه نام آن ها است. فیلم حتی از اثر قبلی کارگردان یعنی «آس و پاس» عقب تر می ایستد.

رگ خواب/ حمید نعمت الله

 میزان فروش: 4 میلیارد و 931 میلیون تومان

ژانر: درام اجتماعی

عنوان پرفروش ترین فیلم غیر کمدی سال در اختیار «رگ خواب» است، جوایز اصلی جشن انجمن منتقدان و جشن خانه سینما را دریافت کرده و در جشنواره فجر هم سیمرغ گرفته. این آمار، شاهد خوبی است برای موفقیت بی چون و چرای حمید نعمت الله. پیش تر درباره احساسات زنانه و سوء استفاده از آن زیاد فیلم دیده بودیم اما «رگ خواب» چند ویژگی متمایز دارد. مهم ترینش پرهیز از اغراق و عدم ارائه بیانیه است که از قضا داستان چنین پتانسیلی داشت. امتیاز دیگر بازی چشمگیر لیلا حاتمی و حضور غالفگیر کننده کوروش تهامی در فیلم است. حاتمی یکی از بهترین نقش هایش را ارائه کرد و بعید می دانیم تهامی به این زودی بتواند نقشی هم سنگ با «رگ خواب» را تکرار کند.

زرد / مصطفی تقی زاده

میزان فروش: 4 میلیارد و 850 میلیون تومان

ژانر: درام اجتماعی

اولین ساخته مصطفی تقی زاده در جشنواره سی و پنجم پذیرفته نشد اما در اکران عمومی خوش درخشید. «زرد» به واسطه بهره گیری از بازیگران مطرحی چون بهرام رادان و ساره بیات ویترین خوش رنگ و لعابی داشت و برغم داستان تلخ و گاهی تکراری مورد پسند واقع شد و جزو پرفروش های پاییز لقب گرفت. ایستادن فیلم در رتبه هشتم برای یک کارگردان اول اتفاق مهمی است.

ماجرای نیمروز/ محمد حسین مهدویان

میزان فروش: 4 میلیارد و 323 میلیون تومان

ژانر: تریلر سیاسی

یک سال بعد از درخشش«ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان یک فیلم غالفگیرکننده دیگر روانه جشنواره فجر کرد. «ماجرای نیمروز» نیز خوش درخشید و به طور همزمان مورد توجه مخاطبان، داوران و منتقدان قرارگرفت. روایت نفس گیر مهدویان از ترورهای گروهک منافقین در دهه شصت و چگونگی کشته موسی خیابانی تا مدت ها سوژه رسانه ها بود. فیلم علاوه بر این که گوشه ای از تاریخ معاصر را ورق زده و نسل جدید را با آن آشنا کرده است، واجد ویژگی های مثبت دیگر مثل قصه سرگرم کننده، کارگردانی مهدویان، فضاسازی دقیق از دهه شصت و بازی های خوب بازیگران هم هست. «ماجرای نیمروز»در تایم طلایی نوروز روی پرده رفت ولی فروش آن منطبق با ظرفیت فیلم و پیش بینی کارشناسان نبود./ تبیان

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده