به فروش میلیاردی چند فیلم کمدی دلخوش نباشید/ 70درصد از فیلمهای اکران امسال ضرر کرده اند!

جمشید خاوری: فیلمسازی (به معنای ساخت فیلم سینمایی) یک «هنر- صنعت» است. یعنی علاوه بر اینکه یک فیلم باید بار هنری و پیام فرهنگی داشته باشد، می بایست بتواند هزینه های تولید  خود را جبران نموده و سازندگان را به سودهی نیز برساند. به گزارش شایان فیلم، سیستم مکانیزه فروش بلیت در سینمای ایران نشان می دهد از مجموع  82 فیلمی که در سال 96 روی پرده رفته اند 11 فیلم فروشی بالای 4میلیارد داشته و به سود دهی قطعی رسیده اند و از میان آنها تنها 5 فیلم بالای 10 میلیارد تومان فروخته اند که می توان عناوین «پرفروش» و «سودآور» را برایشان به کار برد.

به گزارش شایان فیلم، اگر هزینه تولید یک فیلم سینمایی معمولی را به طور متوسط بین 700 میلیون تا یک میلیارد تومان حساب کنیم با توجه به هزینه های تبلیغات و سهم دفتر پخش و سینمادار و عوارض شهرداری، هر فیلم در شرایط امروز باید بالای 2-3 میلیارد بفروشد تا هزینه تولیدش برگردد. با این تفاسیر، حدود بیست فیلم توانسته اند به این رقم دست یابند و عملا 70 درصد از فیلمهای امسال حتی نتوانسته اند هزینه های تولید خود را در اکران عمومی جبران کنند!

از طرف دیگر، نیمی از فیلمها فروشی کمتر از 500 میلیون داشته اند که با احتساب هزینه تولید، باید گفت که نه تنها سود دهی نداشته اند بلکه حتی ضرر هم کرده اند. البته شاید با فروش رایت شبکه نمایش خانگی و پخش تلویزیونی، قسمتی از این ضرر و زیان جبران شود. آن هم تعداد کمی از فیلمها، نه همۀ آنها!

در این میان فیلمهایی مثل «ایتالیا ایتالیا»، «تیک آف» و «21روز بعد» نسبت به تخمینی که بابت کم خرج بودنشان زده می شود فروش معقولی داشتند.

و بالاخره در انتهای جدول فروش، به 12 فیلم  برمی خوریم که فروشان کمتر از 100 میلیون تومان بوده است. این فیلمها حتی نتوانسته اند پولِ پوستر و پلاکاردهای تبلیغاتی شان را برگردانند! این چند فیلم، شکست سختی خورده اند و بعید است تهیه کنندگان شان، دیگر توان مالی برای ادامۀ فیلمسازی داشته باشند!

سود آور ترین و زیان آورترین فیلم سال96

فیلم سینمایی «من یک ایرانی ام» بنا بر گفتۀ تهیه کننده اش با توجه به تولیدی طولانی که در یک کشور خارجی داشته، بیش از 2 میلیارد تومان برای ساختش خرج شده اما سه سال پشت خط اکران ماند و در نهایت گرفتار مافیای اکران شد و تعداد کم سالن ها، سانس های نامناسب، فصل بد اکران و عدم تبلیغات لازم، همگی دست به دست هم دادند تا این فیلم، لقبِ شکست خورده ترین فیلم سال را از آن خود کند.

اما سودآورترین فیلم سال 96 یک فیلم کودکانه بود که توانست با کمک اکران های ویژۀ دانش آموزی، فروش بالایی کسب کند. فیلم «قهرمانان کوچک» که در خوش بینانه ترین حالتِ ممکن، انتظار می رفت یک میلیارد بفروشد؛ توانست به فروشی بیش از 2 و نیم میلیارد تومان دست یابد!

 

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده