پشت پردۀ جایزه های «بدون تاریخ، بدون امضا»

آرش مقدم نیا: در چهاردهمین  نظر سنجی وبسایت خبری تحلیلی «شایان فیلم» از شما پرسیده بودیم «از بین آثاری که در «بیستمین جشن سینمای ایران» نامزد دریافت بهترین فیلم شده اند، شانس کدامیک را برای گرفتنِ جایزه، بیشتر می دانید؟!» در حدود بیست روزی که این نظر سنجی فعال بود پیش بینی اکثر کاربران، جایزه گرفتن فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» بود که همین طور هم شد و این فیلم در بیستمین جشن خانه سینما توانست پنج تندیس را – از جمله بهترین فیلم- از آن خود کند.

این در حالی است که طبق نظراتِ بازدید کننده ها و کاربران سایت،  فیلم برادران جلیلوند، رقابت تنگاتنگی با «به وقت شام» داشت ( بدون تاریخ... 41% و به وقت... 36% شانس گرفتنِ جایزه داشتند) البته خیلی ها با توجه به موفقیت «به وقت شام» در جشنواره فیلم فجر پارسال، پیش بینی می کردند که این جا هم فیلم حاتمی کیا جایزه بهترین فیلم را بگیرد که این طور نشد. ظاهرا باید به این نکته توجه بیشتری کرد که سازوکار جایزه دادن در یک جشنواره ی فرمایشی و دولتی با یک جشن صنفی (و نه خصوصی) فرق دارد.

با این حال، به وقت شام دو تندیس و خوک سه تندیس گرفتند اما سایر کاندیداها (فراری و عصبانی نیستم) دست شان به تندیس نرسید!

در همین زمینه حاشیه هایی نیز به وجود آمد که برایتان نقل می کنیم: روزنامه «هفت صبح» نوشته بود که سلیقه ی سینمایی رخشان بنی اعتماد (یکی از داوران این جشن) بیشترین تاثیر را در اعطای جوایز داشته و هر فیلمی  که ملودرام بوده، اجتماعی بوده و تلخ هم بوده جایزه گرفته است!

کانال برنامۀ سینمایی «کات» هم ادعا کرده که احد صادقی مسئول شمارش آرای هیات داوران این جشن، رابطه مشکوکی با علی جلیلوند برنده تندیسِ بهترین فیلم دارد! بدین صورت که جلیلوند قرار است تهیه کنندۀ اولین فیلمِ صادقی باشد. ضمن اینکه فیلمنامۀ این فیلم هم علی زرنگار نوشته که در این جشن، تندیس بهترین فیلمنامه را گرفت!

این درحالیست که علی نصیریان رییس بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران درباره انتخاب برگزیدگان گفته بود: این رأی‌ها حاصل نظر چند صد هنرمند است. سلیقه شخصی ما در نتایج دخیل نبوده و کسی هم نیامده اعمال نفوذ کند!

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده