چرا اکران فیلم خارجی در ایران شکست خورد؟!

اکران فیلمهای خارجی در ایران طی چند ماه گذشته با شکست مواجه شده است. اینبار در پنج برتر قصد داریم تا دلایل استقبال بسیار بد از این آثار را بررسی نماییم. شما نیز در بخش نظرات نیز نظر خودتان درباره دلیل عدم استقبال تان از اکران فیلمهای خارجی در ایران را بیان نمائید.

5- تبلیغات بد : شما باید یک عاشق سینما باشید و هر روز به سایت های فروش بلیت فیلم سری بزنید تا متوجه بشید که در چند سینمای محدود، فیلم خارجی در حال اکران است! تبلیغات بسیار بد نه تنها بر روی یک فیلم سینمایی، بلکه بر روی هر محصولی می تواند منجر به ناشناس ماندن و متعاقباً شکست بازاریابی آن شود.

4- سانس های بد : اختصاص دادن سانس های آخر شب نیز یکی از دلایلی است که مخاطب سینما را مجاب به خانه نشینی و عدم استقبال از اکران آثار خارجی می کند. مشکلات گوناگون شب مانند حمل و نقل، هر تماشاگر سینمایی را دچار تردید در تماشای هر فیلمی در سینماها خواهد کرد. چه برسد به اینکه فیلم را قبلاً در منزل هم دیده باشد!

3- فیلمهای معمولی : شاید بهتر باشد برای آغاز اکران فیلمهای خارجی در ایران به سراغ آثار محبوب تری رفت نه فیلمی مانند « Den of Thieves » که حتی در اکران جهانی نیز با فروش زیر 100 میلیون دلار و سودآوری متوسط ( با توجه به بودجه و هزینه بازاریابی ) مواجه شد. تماشاگران ایرانی قطعاً ترجیح می دهند فیلم مذکور را در منزل تماشا کنند چراکه دلایل زیادی برای تماشای آن بر روی پرده سینما ندارند. به نظر می رسد که حداقل در شرایط فعلی جرارد باتلر توانایی کشاندن مخاطب ایرانی به سینما را ندارد!

2- آکران آثار قدیمی : تا به امروز فیلمهای « همه پول های جهان » و « شاه دزدان » به اکران درآمده و اخیراً نیز فیلم ترسناک « وینچستر » به آن اضافه شده است. یعنی آثاری که ماه ها از زمان اکرانشان گذشته و نسخه بلوری آن با کیفیت بسیار بالا برای تهیه علاقه مندان به سینما موجود است. در این شرایط مخاطب ایرانی چرا باید با پرداخت هزینه بلیت سینما و هزینه های جانبی دیگر، به تماشای اثری بنشیند که می تواند در منزل با کیفیت بسیار بالا و هزینه بسیار کمتر به تماشای آن بنشیند؟

این مورد حتی در مورد سینمای ایران نیز صدق می کند. چنانچه فیلمی از طریق شبکه نمایش خانگی یا هر روش دیگری قابل تهیه در منزل باشد و در این شرایط روی پرده سینماها برود، قطعاً فروشی فاجعه بار را تجربه خواهد کرد.

1- دست کم گرفتن مخاطب ایرانی! : شاید باید یکی به متولیان اکران آثار خارجی در ایران بگوید که مخاطب ایرانی حداقل در تماشای آثار خارجی و اطلاعات درباره آن، چند قدم از مدیران سینمایی جلوتر هستند! آنها می دانند که اکران فیلم خارجی با چنین ساز و کاری بیشتر شباهت به مهیا کردن موقعیت اذعان به شکست پروژه اکران فیلمهای خارجی در ایران دارد تا تلاش صادقانه برای اکران آنها.  اکران فیلمهای خارجی در ایران به این معنی نیست که فیلمهای گذشته در ابعادی بزرگتر در سالن سینما به نمایش درآیند، بلکه به این معنی است که فیلمهای روز سینماهای جهان همزمان با دیگر نقاط دنیا در ایران به نمایش درآید تا مخاطب فرصت صبر چند ماهه را نداشته باشد و به سینما برود./ میثم کریمی مووی مگ

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۷






نظرات کاربران




    پویا هستم ۰۴:۴۸ - ۹۷/۱۰/۰۱

    شماره سونگول در ترکیه بازی گر ترکی در فیلم غنچه های زخمی جان من بده خیلی لازم دارم


معرفي فيلم هاي روي پرده