رییس مستعفی صداوسیما وجودِ «زد و بند» در این سازمان را تائید کرد: نگذاشتند جوانگرایی کنم!

رییس مستعفی صداوسیما با گذشت 2 سال و 10 ماه از پذیرش استعفایش سرانجام در نخستین گفتگوی خود، از دلایل این استعفا پرده برداشت و به ابهامات در خصوص ماجرای داغ فروش آرشیو صداوسیما به خارج از کشور پاسخ داد و از پنج اقدام مهمی که در زمان ریاست در سازمان صداوسیما انجام داد و معتقد است باید در کل کشور صورت بگیرد سخن گفت.  محمد سرافراز این عضو شورای عالی فضای مجازی  در خصوص ماجرای داغ فروش آرشیو صداوسیما به خارج از کشور گفت:در همان زمان به ما گزارش دادند که بین سال های 2012 تا 2014 شوهای خوانندگان زن قبل از انقلاب را از سازمان خارج کردند تا معدوم کنند! اما اینها به شبکه های خارجی فروخته شد. بخش دیگر هم خروج غیرقانونی آرشیو توسط یکی- دو کارمند آرشیو مرکزی بود که در جلسه ای که ما با مدیر کل وزارت اطلاعات در سال 1394 داشتیم به من اعلام کرد مدت ها روی بحث خروج تصاویر آرشیوی به خارج کشور کار کرده و در نهایت یک نفر از تهیه کنندگان و دو نفر از کارکنان آرشیو مرکزی را هنگام  خروج نوارها همراه هارد دیسکت های کشف شده که شماره اموال صداوسیما داشتند، در فرودگاه  بازداشت کرده بودند!  به هر حال این تصاویر در شبکه های خارج از کشور منتشر شده و به شکل های گوناگون قابل پیگرد هستند.

محمد سرافراز، رئیس پیشین صداوسیما، گفته است که در بخش‌هایی از این سازمان "زدوبندهایی" وجود داشته و هنگامی که او ریاست این سازمان را برعهده داشت، به قصد کوچک‌سازی، ۷۵۰ مدیر را برکنار کرد که تعدادی از آنان پس از برکناری علیه او گزارش‌هایی تهیه می‌کردند.وی در گفت‌وگویی با روزنامه شرق گفته است که صدا و سیما در مقطعی ۲۰ هزار نفر کارمند رسمی و ۲۰ هزار نفر نیروی قراردادی داشته که ۳ هزار نفر از آنان مدیر بوده‌اند.

او گفت: "هدفم این بود که این سازمان به خاطر رقبای بیرونی باید خودش را کارآمد می‌کرد و از یک سازمان اداری که در بخش‌هایی فساد و زدوبند داشت، به سازمانی رسانه‌ای و کارآمد تبدیل می‌شد. پس باید حتما تحول ساختاری صورت می‌گرفت. باید تعداد مدیران کم می‌شد."

محمد سرافراز پس از پایان دوره ده ساله عزت‌الله ضرغامی، در آبان ۱۳۹۳ با حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، رئیس سازمان و صدا و سیما شد. او که بیش از دو دهه از مدیران ارشد این سازمان بود، پس از جنجال‌های فراوانی ۱۸ ماه بعد استعفا کرد.گفته می‌شد که برکناری ده‌ها مدیری که در دوره ضرغامی و پیش از او در دوره علی لاریجانی منصوب شده بودند، از جمله عوامل موثری بوده که نهایتا به استعفای او منجر شد. سرافراز در این باره به روزنامه شرق گفت که دخالت‌ها به جایی رسید که "احساس کردم استقلال و اقتدار صداوسیما در حال ازبین‌رفتن است".به گفته او حتی انتصاب یک زن به عنوان معاون صدا (رادیو) با "دلخوری" مدیران مرد روبهرو شد.منتقدان او در سازمان صدا و سیما می‌گفتند که او به بهانه جوانگرایی و چابک‌سازی با حذف مدیران دوره پیش از خود، "ضرغامی زدایی" میکند.

سرافراز گفت که بودجه سازمان صدا و سیما در هنگام انتصابش به ریاست آن دو هزار میلیارد تومان و هزینه‌اش حدود دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که به گفته او در قسمت درآمدها "در بخش‌هایی مشکل و زدوبند وجود داشته، اما شرایط هزینه‌ای و درآمدی سازمان طوری بود که این بودجه قطعا کفاف نمی‌داد."

سازمان صدا و سیما علاوه بر بودجه‌ای که از دولت می‌گیرد، درآمد هنگفتی نیز از محل آگهی‌های بازرگانی نیز دارد که میزان آن دقیقا مشخص نیست. سرافراز گفته است که تصور میشده که در آمد صدا و سیما از آگهی هزار میلیارد تومان بوده، اما پس از محاسبه "متوجه شده" که سازمان حداقل باید از محل پخش آگهی سه هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده