نگاهی به فیلم «قصر شیرین»: همچنان امیدواریم

جمشید خاوری: رضامیرکریمی بعد از سالها دوباره به سراغ فیلمی جاده ای رفته است. «قصر شیرین» حال و هوایی شبیه «خیلی دور خیلی نزدیک» دارد. فیلمی که میرکریمی به عنوان چهارمین اثر سینمایی خود در سال 1383 ساخت و  جوایزی هم از جشنواره فیلم فجر و خانه سینما برایش به ارمغان آورد. اما اگر فرض بر قیاس باشد، به نظرم «قصر شیرین» علارغم همه شایستگی هایش، نمی تواند یک فیلم «جاده ای» خوش ساخت باشد و لااقل به پای ساخته ی 15 سال قبلِ کارگردانش یعنی «خیلی دور خیلی نزدیک» نمی رسد.

جلال که تازه از زندان آزاد شده نمی‌خواهد مسئولیت نگهداری از بچه هایش را بر عهده بگیرد. همسرش که توی کماست فوت می کند و خالۀ بچه ها هم از پذیرفتن آنها سر باز می زند. از طرف دیگر وجود بچه ها مانعی برای جلال هستند که قصد ازدواج مجدد دارد . جلال تصمیم می‌گیرد بچه ها را نزد عمه شان در شهری دیگر ببرد. بنابراین در یک مسیر طولانی با بچه ها همسفر می شود و در آخر به درک دیگری از زندگی می‌رسد!

این خلاصه‌ای از فیلم «قصر شیرین» است. فیلمی که فیلمنامه نویسانش در دادن اطلاعات به تماشاگر خساست به خرج داده اند و تقریباً تا نیمه‌های فیلم تماشاگر اصل ماجرا را متوجه نمی شود مگر آنکه «فیلم بین» حرفه‌ای باشد و با گذاشتن پازل های گوناگون کنار یکدیگر بفهمد چی به چی است و حالش را ببرد.

بعد از دیدنِ «امروز» و «دختر» دو فیلمِ بد از میرکریمی (علارغم همه جایزه هایی که در جشنواره های هند و بنگلادش گرفته!!) او با فیلم جدیدش نگذاشت که علاقمندان به سینما از یک فیلمساز مستعد ناامید شوند. ضمن اینکه «قصرشیرین» یک حامد بهدادِ سرحال و کنترل شده هم دارد که می‌تواند طرفدارانش را سر ذوق آورد. 

بعد از تحریر: این نکته ای که می خواهم بگویم، فنی است و ربطی به محتوای اثر ندارد. فقط برای این می نویسم که اگر این نوشته به دست سازندگانِ قصر شیرین رسید در کارهای بعدی خود دقت کنند. در صحنه هایی از فیلم که دو بازیگر اصلی با زبان ترکی صحبت می کنند، ترجمه حرفهای آنها به فارسی زیرنویس می شود که بعضا به علت همرنگ بودنِ فونت نوشته ها با تصاویرِ بک گراند، قابل خواندن نیست.

مورد دوم مربوط به مشکلات صدابرداری در صحنه های شلوغ است (مخصوصا سکانسی که در اواخر فیلم، حامد بهداد و برادران همسرش دعوا می کنند) علاوه بر اینکه نوع بیانِ بازیگران، ضعیف و نامفهوم است، شیوه صدابرداری هم بد است به طوری که حتی صداگذار هم نتوانسته این نقص را بپوشند!

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده