پشت پردۀ کمک هشت میلیاردی شهردار تهران به جشنواره فیلم فجر

روزنامه آفتاب یزد نوشت: این روزها بحث در مورد کمک 8 میلیاردی شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر داغ است، موضوعی که موافقان و مخالفان زیادی دارد و به گفته شهرداری تهران غیر‌معمول نیست. اما موضوع حائز اهمیت و غیرمعمول این است که به گفته اعضای شورای شهر اختصاص این اعتبار بدون مصوبه شورا صورت گرفته است! از طرفی گزارش‌ها حاکی از آن است که کمک امسال شهرداری به جشنواره فیلم فجر بیشتر از تمام هزینه‌هایی است که این جشنواره در سال گذشته داشته، حالا با همه این تفاسیر و با توجه به ۸ میلیاردی که شهرداری متقبل شده، اگر بگوییم شهرداری برگزار کننده فیلم فجر است و سازمان سینمایی ۶ میلیارد تومان به برگزاری این جشنواره کمک کرده، ناروا نیست!

>کمک میلیاردی آقای شهردار

براساس مصوبه سال گذشته شورای شهر تهران، در سال ۹۸ حدود ۱۳۶ میلیارد تومان بودجه به بخش فرهنگی شهرداری تهران اختصاص داده شده که به گفته مسئولین شهرداری تاکنون با توجه به نداشتن منابع مالی، ریالی هزینه نشده است. طبق قانون وقتی شورا‌های شهر در حوزه‌های مختلف بودجه‌هایی را مشخص می‌کنند، شهرداری‌ها مکلف هستند تا به اندازه بودجه مصوبی که برای هر حوزه تعیین شده هزینه کنند، بنابراین هر گونه واریز خارج از مصوبات شورای شهر به هر معاونت و سازمان شهرداری خلاف قانون است، چه برسد به اینکه پول غیر مصوبی به سازمانی خارج از شهرداری تهران داده شود.

از سوی دیگر شهرداری تهران در حالی ۸ میلیارد تومان به برگزاری جشنواره فیلم فجر کمک کرده است، که طبق اعلام سازمان سینمایی وزارت ارشاد، این جشنواره سال گذشته با ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه برگزار شده بود.

پس از اعلام این خبر الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «در این دوران سخت اقتصادی، شهرداری تهران جایی هزینه کند که حقوق و نفع شهروندان تهرانی محقق شود. با وجود جشنواره‌های فیلم شهری تهران، چرا شهرداری تهران بدون مصوبه شورا به جشنواره فیلم فجر قول کمک میلیاردی داده در حالی که متاسفانه بودجه خدمات پایه اجتماعی فرهنگی کاهش یافته؟» به‌جز او برخی دیگر از اعضای شورا نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با آن مخالفت کردند؛ اما پیروز حناچی شهردار تهران در این باره توضیح داد: «کمک به جشنواره فیلم فجر در ردیف بودجه مشخصی آمده و بخشی از کمک‌ها به صورت نقدی و بخش دیگری از کمک‌ها به صورت غیرنقدی در قالب پرداخت اجاره سالن‌های نمایش فیلم است.» این در حالی است که محمدجواد حق‌شناس رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر تهران معتقد است که کمک شهرداری به جشنواره فیلم فجر ردیف بودجه ندارد.

>کمک شهرداری به جشنواره فیلم فجر ردیف بودجه ندارد

حق‌شناس در این باره گفته بود: «در روزگاری که تخصیص بخش عمده‌ای از ردیف‌های مصوب شورا در بودجه ۹۸ صفر بوده است و بیش از ۲۰ ردیف که مبلغ آن بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان بوده و شهرداری تخصیص آن را به بهانه اینکه پولی نداشته عملیاتی نکرده، یک دفعه خبردار می‌شویم که شهرداری ۸ میلیارد تومان به جشنواره فیلم فجر کمک بلاعوض کرده است. اگر بودجه‌ای در این حوزه می‌گذاریم باید فاصله مخاطبین، تولیدات سینمایی و امکانات نمایشی را برای عموم کاهش دهیم، زیرا که رویکرد جشنواره فیلم فجر طوری است که قشر به شدت محدودی از آن بهره می‌گیرند و فکر نمی‌کنم این کار با وظایف شهرداری و مدیریت شهری نسبتی داشته است. وقتی بودجه‌ای تنظیم می‌شود اولویت پرداخت با همان است نه محلی که مصوبه‌ای ندارد؛ سال گذشته با کاهش جدی بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی روبرو بودیم و امسال سهم فرهنگ به شدت کاسته شده است و سهم ۹ درصدی آن به ۵ درصد رسیده و بخشی از همین سهم اندک هم صرف پرداخت حقوق می‌شود. در این شرایط می‌بینیم همین بودجه محدود هم وارد حوزه‌هایی می‌شود که بدون هماهنگی و مصوبه هزینه می‌شود و معلوم نیست چه هدفی را دنبال می‌کند که این وضعیت نشان از بی توجهی به وظایف شهرداری است.»

>شهرداری نمی‌تواند به تنهایی درباره اسپانسری جشنواره تصمیم بگیرد

حسن خلیل‌آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم در این باره می‌گوید: «برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری می‌تواند از فعالیت‌های شهرداری باشد، اما اینکه شهرداری اسپانسر شود و هزینه‌های برگزاری جشنواره را پرداخت کند، مساله‌ای است که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند درباره آن تصمیم بگیرد و نیازمند مصوبه شورای شهر است. این کمک مالی باید در بودجه سالانه شهرداری تهران دیده شده باشد که چنین چیزی در بودجه سال۹۸ درج نشده است.»

از طرفی احمد مسجدجامعی به عنوان موافق این طرح معتقد است: «جشنواره فیلم فجر یکی از رویدادهای بزرگ و مهم پایتخت است که کمک شهرداری به آن مورد انتظار مردم است و هرساله در برپایی آن کمک کرده و مشارکت داشته است.»

>نیازی به مصوبه شورای شهر نیست

اما محسن‌هاشمی رئیس شورای شهر تهران معتقد است کمک شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر نیازی به مصوبه شورای شهر ندارد. او در این باره به ایلنا گفته است:«شهرداری می‌تواند در قالب قراردادهای مشارکتی با دستگاه‌های مختلف، وارد فعالیت تبلیغاتی شود که موضوع جشنواره فیلم فجر هم از این دست است و به مصوبه شورای شهر نیازی ندارد.»

>شهرداری دعوت وزارت ارشاد را اجابت کرد

در این بین غلام‌حسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران می‌گوید: «شهرداری تهران همه ساله به جشنواره‌های مختلف فرهنگی کمک می‌کند، چراکه بخشی از وظایف فرهنگی و مسئولیت اجتماعی شهرداری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تقویت این رویدادهاست تا مردم از آن استفاده کنند و در ادامه حس تعلق به شهر نیز تقویت شود. این مساله قرار است که با اجماع نظر شهردار، معاونت فرهنگی-اجتماعی و سایر بخش‌های مرتبط انجام شود. در سالیان گذشته نیز شهرداری از برخی جشنواره‌ها حمایت کرده است، از آنجایی که بزرگترین رویداد فرهنگی کشور جشنواره فیلم فجر است و در ایام‌الله دهه‌ی فجر نیز برگزار می‌شود، طی سال‌های متمادی از طرف عموم مردم، هنرمندان و اندیشمندان مورد حمایت بوده و طرح مسائل جامعه در آن صریح و هنرمندانه قابل انجام است.»

مشاور شهردار تهران می‌گوید: «مشارکت شهرداری به درخواست وزارت ارشاد انجام می‌شود و با اشاره به مذاکرات زیادی که با ارشاد انجام شده، این تصمیم گرفته شده است.حمایت‌های نقدی و غیرنقدی در قالب امکانات، سالن‌ها و فضای تبلیغاتی محیطی خواهد بود و میزان آن عملا در انتهای جشنواره مشخص خواهد شد. قاعدتا در ازای کمک‌هایی که وزارت ارشاد در تجهیز سینماهای تهران انجام داده است، بخشی از حمایت‌ها نیز مالی خواهد بود.»

>نظرات اعضای شورای شهر لحاظ می‌شود

او درباره کمک ۸ میلیارد تومانی شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر می‌گوید: «همانطور که اشاره شد کمک‌ها نقدی و غیرنقدی است و پس از پایان جشنواره بنا به هزینه‌کردهای ضروری مبلغ نهایی مشخص خواهد شد. البته باید اشاره کنم ارشاد نیز کمک‌های جدی به توسعه سینماها در شهر کرده، به طور مثال نزدیک به ۲ میلیارد تومان به پردیس ملت برای آماده‌سازی آن در جشنواره کمک کرده است.» مشاور شهردار تهران در واکنش به این سوال که برخی اعضای شورای شهر تهران می‌گویند این اقدام مصوبه شورای شهر را ندارد، می‌گوید: «شهردار تهران و معاونت فرهنگی-اجتماعی اختیارات و ردیف بودجه مصوبی دارند و می‌توانند از آنها استفاده کنند و حتما با اعضای محترم کمیسیون‌های فرهنگی و برنامه و بودجه نیز در این باره صحبت می‌کنیم؛ قاعدتا برخی اجازه‌ها از پیش وجود دارد و شهرداری با بررسی آنهاست که این تصمیم را گرفته است. حتما از نقطه نظرات اعضای محترم شورای شهر استفاده می‌کنیم، چرا که نگاه آنها نیز به این رویدادهای فرهنگی برای رویه‌سازی کمک ‌کننده است، ‌اگرچه اختلاف سلیقه‌هایی هم ممکن است وجود داشته باشد که تلاش می‌کنیم تا با گفت‌و‌گو آن را حل کنیم.»

>هدف شهرداری، فرهنگ‌سازی و آموزش است

محمدی در پاسخ به این سوال که با توجه به بالا بودن هزینه‌های جاری شهر و وجود کسری بودجه آیا این اقدام برای شهر آورده‌ای خواهد داشت؟ می‌گوید: «شهرداری تهران برای بسیاری از اقدامات هزینه می‌کند و اگر بتوانیم با آموزش چند درصد از حجم مسائل شهر را کاهش دهیم و فیلم‌ها بتوانند به فرهنگ‌سازی در سطح شهر کمک کنند، یعنی اتفاق خیلی خوبی رخ داده است و نگاه ما به هزینه و منفعت صرفا اقتصادی نیست، چرا که این کار یک سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی است.»

او با اشاره به فرصت‌هایی که در این جشنواره وجود دارد، تصریح می‌کند: «در ابتدای فیلم‌‌ها تیزرهایی پخش می‌شود که می‌تواند به آموزش‌های مردمی تعلق گیرد، آن هم در شرایطی که تعداد زیادی از دانش‌آموزان تهرانی در نوبت صبح به سینماها مراجعه خواهند کرد. نگاه شهرداری انتفاعی نیست، ما یک سازمان خدماتی اجتماعی هستیم و وظیفه‌مان خدمات‌رسانی و آموزش به مردم است و از این فرصت می‌توانیم استفاده کنیم. به همین خاطر است که این قبیل موارد را هزینه نمی‌بینیم، ‌بلکه یک فرصت و سرمایه‌گذاری می‌دانیم که به واسطه آن مردم بتوانند درک بهتری از شرایط شهر داشته باشند و قانون نیز این اختیار را برای شهرداری مشخص کرده است.»

>توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره کمک 8 میلیاردی شهرداری

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز درباره کمک 8 میلیارد تومانی شهرداری تهران گفته است:«شهرداری تهران مثل همه شهرداری‌های دنیا مهمترین جایی است که از فعالیت‌های فرهنگی هنری شهر حمایت می‌کند. در سال‌های گذشته هم سابقه داشته که شهرداری تهران از جشنواره‌ها حمایت کرده است. دکتر حناچی هم خودشان اهل فرهنگ و هنر هستند و این را وظیفه خودشان می‌دانند، ضمن اینکه در شهرداری معاونتی وجود دارد که بودجه فرهنگی را صرف فعالیت‌های فرهنگی می‌کند و یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی هم جشنواره فیلم فجر است. اگر قرار باشد شهرداری از جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رخداد فرهنگی حمایت نکند از چه چیزی باید حمایت کند؟ فکر می‌کنم این کار جزو وظایف شهرداری است ضمن اینکه دکتر حناچی خودشان هم علاقه‌مند به این کار هستند و به اهالی سینما لطف دارند. شهرداری قرار شده بخشی از هزینه‌های جشنواره را پوشش دهد و امکانات شهری را هم در اختیار جشنواره قرار بدهد، بنابراین، این رقمی که می‌گویید همه‌اش به صورت نقدی نیست البته هنوز قرارداد نهایی نشده است. شهردار تهران 2 فیلم در جشنواره دارد، فکر نمی‌‌کنم کسی به خاطر یک فیلم مستند این همه کمک کند آن هم فیلم مستندی که در جشن خانه سینما اول شده است و با آن هدف از جشنواره حمایت کند.» او درباره دیگر اسپانسرهای این جشنواره گفت: «هنوز با هیچ اسپانسری، قطعی نکرده‌ایم اما چند پیشنهاد داریم و در حال مذاکره هستیم.»

با این همه در شرایط اقتصادی فعلی به نظر می‌رسد اگر پیش از این هم کمکی از جانب شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر صورت می‌گرفته، در سال جاری باید حذف یا کم می‌شد در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد این کمک هزینه، افزایش نیز یافته است! سوالی که مطرح است این است که کمک 8 میلیاردی شهردار تهران از جیب مردم در این شرایط اقتصادی به جشنواره فیلم فجر با چه توجیهی صورت می‌گیرد؟

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۰۳ بهمن ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده