ارزیابی فیلمهای روز دوم جشنواره فجر

محمد رضا نعمتی

دشمنان به کارگردانی علی درخشنده
لاگ لاین: زنی مسن و گربه باز ساکن در مجتمع اکباتان تهران که با خود و همسایه هایش درگیر است.
درباره فیلم: پرسش همه تماشاگران هنگام خروج از سالن این بود که واجب است همه فیلم بسازند؟ کمی آرام بگیرید خب! علاوه بر این، کنجکاوم بدانم حال و احوال فیلمساز وقتی می بیند فیلمش به نیمه نرسیده، نیمی از سالن سینما خالی شده، چگونه است!؟
امتیاز: هیچ از پنج

تعارض به کارگردانی محمدرضا لطفی
لاگ لاین: یک مونتاژکار فیلم عروسی را حین اعترافاتی درباره زندگی اش، از زوایای مختلف دوربین های مدار بسته می بینیم
درباره فیلم: همان چندخط بالا درباره فیلم دشمنان را درباره این فیلم نیز با این فرض بخوانید که اطوار سینمای مدرن آنجا در اینجا تبدیل به ادای پانوپتیکون و چشم سراسربین سینمای پست مدرن شده است. بلاتشبیه، تصور کنید در نمایش ترومن، جیم کری از حضور دوربین های مداربسته باخبر بود! فیلمساز برای اینکه احتمالا در نگاه داشتن راکورد نور در زوایای مختلف به دردسر نیفتد، فیلم را نیز به طریقه سیاه و سفید فیلمبرداری کرده؛ چه شود!
نکات مثبت فیلم: استفاده از آهنگ های اندی 
امتیاز: صفر مطلق( منهای چهارصد وپنجاه ونه درجه فارنهایت) از پنج

سینما شهر قصه به کارگردانی کیوان علیمحمدی
لاگ لاین: در بحبوحه انقلاب، یک آپارتچی سینما در یک نگاه عاشق دختر یک مرد متحجر و عرزشی می شود و برای به دست آوردن دل او مسیرش به جبهه می افتد و...
درباره فیلم: قصه بالا آشنا نیست؟ دقیقا! اخراجی ها و لیلی با من است و در ادامه، نهنگ عنبر و... که البته قرار است این فیلم ادای دینی به سینما باشد اما مساله این است که  قبول که ادای دین به سینما روشی مرسوم است اما قرار نیست یک فیلم تماماً ادای دین باشد!
تنها نکته مفید فیلم، استفاده ی در اشل کلان از صدای داریوش اقبالی و تصویر بهروز وثوقی است. این تابوشکنی را به فال نیک می گیریم و البته در پایان نیز برای قاچاق شدن از تیغ سانسور، فیمساز این پلشتی های طاغوت را با بوی پیراهن یوسف حاتمی کیا می شوید و تطهیر می کند.
امتیاز: دو از پنج

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده