صدا وسیما به خانه تکانی نیاز دارد
شامگاه شنبه ۳۰ فروردین، دومین شب از کنسرتهای آنلاین در تالار وحدت برگزار شد. در این اجرا، گروه وزیری به سرپرستی و آهنگسازیِ کیوان ساکت و با خوانندگی وحید تاج روی صحنه رفت. در این اجرا، محمد دلنوازی (عود)، سروش عازمیخواه (پیانو)، اشکان مرادی (کمانچه)، علی فربدنیا (نی)، یحیی علوی (سنتور)، مهدی غلامی (دف و بندیر)، سیاوش ساکت (سازهای کوبهای)، سالار زمانیان (تار) و کیارش ساکت (شورانگیز) به عنوان نوازنده حضور داشتند. به همین بهانه به سراغ کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی رفتیم و با او به گفتوگو پرداختیم که میخوانید.
از زمان همهگیری ویروس کووید ۱۹ در ایران، چندین کنسرت آنلاین برگزار شده است که بیشتر آنها مربوط به خوانندگان و گروههای پاپ و تعدادی اجرای محلی یا تلفیقی بوده است. شما را باید نخستین گروهی دانست که به طور کامل در قالب موسیقی ایرانی (سنتی) کار میکنید و آنلاین کنسرت دادید. این اجرا چطور شکل گرفت؟
ما به احترام مردمی که در خانه نشسته و خود را قرنطینه کردهاند کنسرت دادیم؛ با افتخار و بدون چشم داشت مالی هم آمدیم، چون این را وظیفه خود در این روزهای همهگیری کرونا میدانستیم. وقتی زمینه کار به همت بنیاد رودکی آماده شد، همه اعضای گروه وزیری با جان و دل پای کار آمدند.
هر کنسرتی، نیاز به تمرین و هماهنگی گروه دارد، چطور برای اجرا آماده شدید؟
همه ما در خانه و خلوت خودمان تمرینها را انجام دادیم، البته هر چندگاه هم از طریق اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی با هم ارتباط میگرفتیم. در نهایت هم یک جلسه تمرین گروهی در کنار هم در تالار وحدت داشتیم و کار شکل گرفت.
با این که کنسرت آنلاین بود، شیوهای متفاوت با اجراهای زنده را در انتخاب قطعات و چیدمان آن ها در پیش نگرفتید. چرا؟
نه. به نظرم نمیبایست با اجرای زنده تفاوتی میداشت. من همیشه در کنسرتهایم، موج سینوسی را رعایت میکنم. مثلا با یک قطعه که تمپو کُند دارد، آغاز میکنم و آهنگ دوم بالا میرود و این تا پایان کار، یک در میان ادامه پیدا میکند؛ یک آهنگ آرام و بعدش یک کار پر هیجان و ... همین طور پیش میرویم. البته شاید برعکس با یک قطعه تند و پرهیجان شروع کنم و دومی آهنگی آرام و کند باشد و ادامه دهم. در کنسرت آنلاین هم این روال را در پیش گرفتیم. نبودن تماشاگر در تالار وحدت، حس و حالی متفاوت به این کنسرت آنلاین داده بود، اما این واقعیت که میدانستیم از همیشه بیشتر مخاطب داریم که دارند ما را میبینند و اجرا را میشنوند، ما را سرذوق میآورد شما با تالار وحدت آشنا هستید، بارها روی صحنه آن با ارکسترهای بزرگ کلاسیک و ایرانی و سنتی کنسرت دادهاید.
اینبار که برای سالن خالی اجرا کردید، چه حسی داشت؟
حضور تماشاگر پای اجرای کنسرت، در حس و حال نوازندگان و خواننده خیلی موثر است؛ تشویقی که میکنند، انگیزهای که میدهند و حس و حالی که بر سالن حاکم میکنند همه مهم است. با وجود نبودن تماشاگر در سالن، این کنسرت، حس و حال متفاوتی داشت، چرا که میدانستیم از همیشه بیشتر مخاطب داریم که دارند ما را میبینند و اجرا را میشنوند، این بیشتر از همیشه ما را سرذوق میآورد. در اجرای زنده، بنا به ظرفیت سالن، ۴۰۰، ۱۰۰۰ تا حداکثر ۲۰۰۰ نفر ممکن است در سالن باشند، اما در کنسرت آنلاین، این عدد میتواند به دهها هزار نفر برسد. مخاطبی تشنه که شاید تا حالا هرگز شاهد اجرای هیچ کنسرتی نبوده است. مخاطبانی که شاید به دلیل زندگی در شهرهای کوچک و روستاهای چهارگوشه کشورمان، هیچ گاه شاهد کنسرت نشده باشند. ایرانیان خارج از کشور را هم به این گروه باید اضافه کنیم.
و آنها که از پس هزینههای کنسرت زنده برنمیآیند.
بله. همه این علاقهمندان در کنسرت آنلاین میتوانند در خانه و در کنار خانواده اجرا را ببینند. با توجه به سیاست تلویزیون که سازهای موسیقی و اصولا اجرای زنده را نشان نمیدهد و پخش هر قطعه موسیقی تنها با لبخوانی خواننده یا تصاویر دیگر همراه میشود، این کنسرتهای آنلاین فرصتی است که مردم و بهویژه نسل جوان در چهار گوشه کشور، فرصت تماشای واقعی یک کنسرت را با حضور نوازندگان روی صحنه داشته باشند. این اتفاق، تاثیری مثبت در گسترش موسیقی ایرانی میتواند داشته باشد.
فکر نمیکنید این تجربه موفق، خودش شاید گشایشی برای تغییر سیاستهای مدیران صدا و سیما باشد.
تلویزیون در شکلگیری فرهنگ هر جامعه نقشی بسیار مهم دارد اما به نظرم در کشور ما، بیشتر، نقشی تخریبی داشته است تا مثبت؛ متاسفانه به زبان فارسی و فرهنگ و هنر ایرانی در حال صدمه زدن است اگر از من میپرسید، باید بگویم صدا و سیما به یک خانه تکانی اساسیتر از این حرفها نیاز دارد؛ مدیران و برنامههایی را میخواهد که اهداف فرهنگی را بر اساس اصول آکادمیک و علمی دنبال کنند. خیلی مسائل مهم و حیاتی در این سازمان به دست فراموشی سپرده شده است یا اصلا مورد توجه قرار نمیگیرد.
حالا شما همین یک مورد را که پخش کنسرت و نشان دادن سازها است پیگیری کنید تا ...
شرمنده هستم اما به نظرم اشتباهی به جای آنکه با آقای عسگری [رییس صدا و سیما] صحبت کنید به من زنگ زدهاید. شما این درخواستها را باید از مدیران صدا و سیما بخواهید و نه اینکه به من تحمیل کنید تا بر زبان بیاورم. اینها را بارها گفتهایم و گوش شنوایی نیافتهایم.
بگذریم و برویم سراغ بحث اصلی. فکر میکنید در دوران پسا کرونایی هم میتوان از این قابلیت کنسرت آنلاین استفاده کرد؟
چرا که نه. مثلا هر چهار سال جام جهانی فوتبال است، آیا همه مردم جهان این فرصت و توان را دارند که بروند استادیوم و از نزدیک به تماشای بازیها بنشینند، هرگز چنین امکانی فراهم نیست. فکر میکنم هر کنسرت زندهای را که با حضور تماشاگران برگزار میشود، میتوان به صورت آنلاین هم پخش کرد، چون همانطور که قبلا گفتم، ایرانیان خارج از کشور، علاقهمندان ساکن در شهرهای کوچک و روستاها که امکان رفتن گروه موسیقی به آنجاها فراهم نیست و ... به طیف مخاطبان افزوده خواهند شد که نباید از این سرمایه غفلت کنیم.
برچسب ها:
- مطالب مرتبط
- آرش داودی: حضور بازیگران کمدی در سریال مناسبتی «ماهچراغ» مخاطب را جذب میکند
- «ماهچراغ» روی آنتن شبکه پنج سیما می رود
- فهرست همه فیلمهای تلویزیون در نوروز 1400
- «نوشدارو» روی آنتن شبکه سلامت می رود
- چالش کلاهگیس برای بازیگران زن در تلویزیون!
- علیرضا خمسه راز مگوی «پایتخت» را فاش کرد!
- پوراحمد: با بُکن نَکنهای صداوسیما کنار نمیآیم!
- تمام سریالهایی که حمایت «اوج» را داشتهاند
- سرنوشت عجیب کوچولوهای بازیگری که محو شدند
- ماجرای پخش قسمت جنجالی پت و مت از تلویزیون
نظرات کاربران
- یک ایرانی تنها هنرمند خاورمیانه در حراج لندن
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
- کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
- نگاهی به دو فیلم جنجالی که بر اساس زندگی قاتل زنان خیابانی ساخته شده اند
- نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
- نمایش پوستر فیلمهای ایرانی در موزه سینما
- تمرین بازیگری در خانه
- هم پیمان با کازابلانکا!
- رقابت 22 فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
- صدا وسیما به خانه تکانی نیاز دارد
- بایدها و نبایدهای ممیزی در تلویزیون
- عصبانیت مهران احمدی از سانسور حرفهایش
- فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- لطیفههای نیم میلیاردتومانی آقای کمدین!
- آنچه دربارۀ فیلمهای جشنواره فجر 39 نمی دانستید!
- در اکران آنلاین، انحصارها باید شکسته شود
- برخورد مخاطب با گورکن، صِفر و صَدی است!
- معرفی برگزیدگان چهلویکمین جشنواره فیلم فجر
- دورخیز «فسیل» برای گیشۀ ۱۰۰ میلیاردی!
- فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار میرود
- عکسهای اکران خصوصی فیلم «ساعت 5 عصر»
- نگارش فیلمنامه سریال۳۰۰ قسمتی سیما ادامه دارد
- خوبها و بدهای بازیگری در سریال «مانکن»
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- یک بازیگر دیگر هم از ایران رفت و کشف حجاب کرد!
- خواننده های نسل جدید با کدام آهنگ ها معروف شدند؟
- سینمای ایران وارد بورس میشود
- چند راهکار برای «کادر بندی» صحیح
- ببینید: ماه عسل با حضور ممد لالی و غلام ژاپنی
- آلبوم «بی نام» چاوشی پنجم آذر منتشر میشود
- یادداشتی بر فیلم «قهرمان»ساختۀ اصغر فرهادی
- ماندگار ترین دیالوگ های سریال «بازی تاج و تخت»
- نقد کوتاهی بر فیلم لتیان/، دربارۀ اِلی و دربارۀ یاسی!
- اسکار ۲۰۲۳ برای «همه چیز همه جا به یکباره»
- پروانه نمایش «خالتور» صادر شد
- جشنواره ی فیلم لندن میزبان 5 فیلم ایرانی
- «روتوش» بهترین فیلم کوتاه جشنواره کراکوف
- نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره ای» ساخته مل گیبسون
- «یانگوم» بازیگر یک فیلم ایرانی می شود
- ویروسی بدتر از کرونا که به جانِ سینمای ایران افتاده!
- برگزاری کنسرت های ایرانی پس از ۲ ماه تعطیلی
- ریزش سقف سالن در هنگام اجرای یک نمایش!
- سه شعر دردسرساز که خوانندگان معروف خواندند
- کتاب ۵۷درصد گرانتر شد
- ناگفتههای «سیما بینا» در آستانه ی 75 سالگی
- پرستویی: من تا حالا با پول کثیف کار نکردهام
- «کچلیک»؛ اسپانسر عجیب کنسرت «گلزار»!
- سالنهای تئاتر در قرق ستارههای نامدار
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
- کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
- نگاهی به دو فیلم جنجالی که بر اساس زندگی قاتل زنان خیابانی ساخته شده اند
- نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
- نمایش پوستر فیلمهای ایرانی در موزه سینما
- تمرین بازیگری در خانه
- هم پیمان با کازابلانکا!
- رقابت 22 فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
- صدا وسیما به خانه تکانی نیاز دارد
- بایدها و نبایدهای ممیزی در تلویزیون
- عصبانیت مهران احمدی از سانسور حرفهایش
- فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- لطیفههای نیم میلیاردتومانی آقای کمدین!
- آنچه دربارۀ فیلمهای جشنواره فجر 39 نمی دانستید!
- در اکران آنلاین، انحصارها باید شکسته شود
- برخورد مخاطب با گورکن، صِفر و صَدی است!
- معرفی برگزیدگان چهلویکمین جشنواره فیلم فجر
- دورخیز «فسیل» برای گیشۀ ۱۰۰ میلیاردی!
- فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار میرود
- عکسهای اکران خصوصی فیلم «ساعت 5 عصر»
- نگارش فیلمنامه سریال۳۰۰ قسمتی سیما ادامه دارد
- خوبها و بدهای بازیگری در سریال «مانکن»
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- یک بازیگر دیگر هم از ایران رفت و کشف حجاب کرد!
- خواننده های نسل جدید با کدام آهنگ ها معروف شدند؟
- سینمای ایران وارد بورس میشود
- چند راهکار برای «کادر بندی» صحیح
- ببینید: ماه عسل با حضور ممد لالی و غلام ژاپنی
- آلبوم «بی نام» چاوشی پنجم آذر منتشر میشود
- یادداشتی بر فیلم «قهرمان»ساختۀ اصغر فرهادی
- ماندگار ترین دیالوگ های سریال «بازی تاج و تخت»
- نقد کوتاهی بر فیلم لتیان/، دربارۀ اِلی و دربارۀ یاسی!
- اسکار ۲۰۲۳ برای «همه چیز همه جا به یکباره»
- پروانه نمایش «خالتور» صادر شد
- جشنواره ی فیلم لندن میزبان 5 فیلم ایرانی
- «روتوش» بهترین فیلم کوتاه جشنواره کراکوف
- نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره ای» ساخته مل گیبسون
- «یانگوم» بازیگر یک فیلم ایرانی می شود
- ویروسی بدتر از کرونا که به جانِ سینمای ایران افتاده!
- برگزاری کنسرت های ایرانی پس از ۲ ماه تعطیلی
- ریزش سقف سالن در هنگام اجرای یک نمایش!
- سه شعر دردسرساز که خوانندگان معروف خواندند
- کتاب ۵۷درصد گرانتر شد
- ناگفتههای «سیما بینا» در آستانه ی 75 سالگی
- پرستویی: من تا حالا با پول کثیف کار نکردهام
- «کچلیک»؛ اسپانسر عجیب کنسرت «گلزار»!
- سالنهای تئاتر در قرق ستارههای نامدار