اهمیت دیالوگ نویسی در فیلمنامه
امیر حسین خلیل زاده
همان طور که شخصیتها، مردمِ واقعی نیستند، دیالوگهای یک فیلم هم محاوره واقعی نیست. با گوش کردن به صحبتهای مردم خیلی زود متوجه می شوید که مکالمات روزمره پراکنده، تکراری و به میزان قابل توجهی مبهم است که اغلب از اشارات و زبان بدن برای کامل کردن جملات و افکار استفاده می شود.حقیقت این است که دو نفر می توانند یک صحبت طولانی داشته باشند و چیز مهم و با نتیجه ای نداشته باشد.
در مقابل، دیالوگ فیلم، یک گفتار دراماتیک است. در حالی که از آن برای خلق گفتگوی خیالی استفاده می شود، تمامی اسباب اضافه گفتگو را حذف می کند. گفتگوی فیلم، مجموعه مشخصی از اهداف و زمان محدودی برای رسیدن به آنها را دارد. دیالوگ فیلم منبع غیر قابل بازیافتی است. آن را هوشمندانه و اندک استفاده کنید. مطمئن شوید که با هر خطی که می نویسید حداقل به یکی از اهداف زیر دست می یابید؛ حتی در تصویری ترین فیلمنامه ها ممکن است اطلاعاتی باشد که از طریق تصاویر قابل بیان نباشد. اغلب، این اطلاعات که از طریق دیالوگ ارائه می شوند برای پیشبرد طرح مهم هستند.
دیالوگ می تواند به دو طریق به شخصیتها عمق ببخشد؛ نخست، یک شخصیت می تواند اطلاعات مهمی را در باره خود، یا موقعیت خود افشا کند. دوم، نحوه صحبت کردن یک شخصیت می تواند تقریباً به اندازه خود اطلاعاتی که او از طریق کلام منتقل می کند، اطلاعات ارائه کند. برای مثال، یک استاد ادبیات از همان واژگان یا گرامر مورد استفاده یک بنا استفاده نمی کند.گذشته از اطلاعات اساسی که از طریق شرح و توضیح منتقل می شود، شاید ضروری باشد که حقایقی که بر مسیر داستان تأثیر می گذارند، از طریق دیالوگ افشا شوند. اغلب جنبه های داستان پشتیبانی بدین طریق آشکار می شوند. رویدادهای خارج از پرده نیز به همین صورت آشکار می شوند، اگر چه هر رویداد خارج از پرده مهمی باید به عنوان یک رویداد روی پرده ارائه شود.
مشکل ترین مهارت فیلمنامه نویسی
بارها شنیده ایم که رکن اصلی هر اثر دراماتیک، ساختار و قالب آن است .چنین سخنی بدون شک صحیح است زیرا ساختار مهمترین و اساسی ترین بخش هر فیلمنامه است. ساختار آن نیرویی است که همه اجزاء داستان را کنار هم نگاه می دارد. ساختار جاذبه نامرئی است که بخش های مختلف داستان را به هم پیوند می دهد.
اما این گفته ها بعضی از فیلمنامه نویس ها را به اشتباه می اندازد . یادمان باشد ساختار به عنوان بخشی از اثر دراماتیک مهمترین است نه به عنوان بخشی از مهارت یک فیلمنامه نویس!! به علت کیفیت متغیر دیالوگ و اینکه اساسا نوشتن دیالوگ اصول ثابت و مشخصی ندارد، مشکل ترین و سخت ترین قسمت فیلمنامه نویسی یاد گرفتن نگارشِ دیالوگ خوب سینمایی و تلویزیونی است .
وظایف دیالوگ خوب سینمایی
۱- معرفی کاراکتر سینمایی
۲- معرفی صحنه و اینکه موضوع درباره چیست ؟
۳- پیش بردن داستان به جلو
۴- ایجاد کشمکش ( خلق درگیری و ایجاد کنش و واکنش بین شخصیت ها )
۵ - مقدمه چینی و بستر سازی برای حوادث بعدی
۶ - افشای اطلاعات ضروری
- مطالب مرتبط
-
سه نکتۀ کلیدی برای نگارش یک فیلمنامۀ کوتاه
-
راهکارهای مهران کاشانی برای جذابتر نوشتن
-
راهکارهای نویسندۀ«شهرزاد» برای فیلمنامهنویسی
-
چند راهِ غيرنوشتاري، براي پيشرفت در فيلمنامه نويسي
-
چطور ایده یک فیلم بلند را به فیلم کوتاه تبدیل کنیم؟
-
نکات اولیه ای که هر فیلمنامه نویس باید بداند
-
12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن
-
ابزارهاي فيلمنامه نويس /علی ناصری
-
ستاره های تک سکانسی /محمد رضا هاشمی
-
هيچ مدرسهاي نميتواند نويسنده تربيت كند
نظرات کاربران
-
معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
-
انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
-
شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
-
بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
-
12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن
-
20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
-
دست زدنِ مجری مرد به زن، برنامۀ زنده را به هم ریخت +ویدئو
-
ماندگار ترین دیالوگ های سریال «بازی تاج و تخت»
-
زیباترین بازیگران زن ایرانی در رتبه بندی جهانی
-
سرنوشتِ دکورهای میلیاردی سریال «مختارنامه»/ به فیلمبرداران «عروسی» اجاره داده می شود!
-
معروف ترین و پر بیننده ترین سریال های ترکی/ از عشق ممنوع تا عشق اجاره ای!
-
یک مستند ایرانی، برنده جشنواره فیلم استرالیا
-
ببینید: زن و شوهری که در30 فیلم، نقش خودشان را بازی کرده اند!
-
پژمان بازغی: گلزار سوپراستار نیست!
-
هلن به خانه ها می آید
-
عکسهای بدون حجاب بازیگر معروف ایرانی در کانادا
-
کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
-
20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت2)/ چشمان کاملا بسته!
-
گفت و گو با میثم کزازی کارگردان فیلمِ «شین»
-
نگارش فیلمنامه سریال۳۰۰ قسمتی سیما ادامه دارد
-
راز فیلم ارتباط جنسی زهرا امیر ابراهیمی فاش شد/ چه کسی سی دی «زهره» را پخش کرد؟!
-
اهمیت دیالوگ نویسی در فیلمنامه
-
10 صحنه ی شرم آور که بازیگران فراموش می کنند!
-
ادعای الهام چرخنده درقزوین: در مالزی متحول شدم!
-
تازه ترین آمار فروش فیلمهای سینمایی
-
ماهچراغ شبیه به 90 شبی های مهران مدیری نیست!
-
نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره ای» ساخته مل گیبسون
-
دلیل دستگیری و اتهام محسن لرستانی چه بود؟
-
«روتوش» بهترین فیلم کوتاه جشنواره کراکوف
-
برگزیدگان جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند
-
تمرین بازیگری در خانه
-
تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
-
سرنوشت عجیب کوچولوهای بازیگری که محو شدند
-
«نما به نما» جایگزین مسابقه «۳۰۰ ثانیه» می شود
-
فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
-
هشت فیلم در شبکه نمايش خانگی مجوز گرفتند
-
بلیط فروشی بازیگران فیلمِ آشوب
-
نمایش تولیدات حوزه هنری در ۱۲ جشنواره خارجی
-
بازیگر زن سینمای ایران اولین فیلمش را ساخت
-
صد نقشِ فراموش نشدنی سینما و تلویزیون ایران
-
رونمایی از پوستر فیلم «زیر سقف دودی»
-
نامزدهای پانزدهمین جشن سالانه منتقدان تئاتر معرفی شدند
-
روایت محمود دینی از شباهت به شهرام شب پره!
-
«آینه بغل» با افت فروش، همچنان می فروشد!
-
30فیلم کودک در یک مجموعه به بازار می آید
-
آنجلینا جولی معشوقه ی شیطان میشود!
-
نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
-
«کچلیک»؛ اسپانسر عجیب کنسرت «گلزار»!
-
تصادف رضا عطاران؛ حادثه ای که به خیر گذشت!
-
دختران پاپ ایران در آرزوی جهانی شدن
-
نقدی بر فیلم «طلا»/ بازگشت به «دربند»!
-
آرش داودی: حضور بازیگران کمدی در سریال مناسبتی «ماهچراغ» مخاطب را جذب میکند
-
بهرام افشاری و رکوردشکنی در عرصهی جدید
-
یادداشتی بر فیلم «قهرمان»ساختۀ اصغر فرهادی
-
بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
-
انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
-
شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
-
بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
-
12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن
-
20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
-
دست زدنِ مجری مرد به زن، برنامۀ زنده را به هم ریخت +ویدئو
-
ماندگار ترین دیالوگ های سریال «بازی تاج و تخت»
-
زیباترین بازیگران زن ایرانی در رتبه بندی جهانی
-
سرنوشتِ دکورهای میلیاردی سریال «مختارنامه»/ به فیلمبرداران «عروسی» اجاره داده می شود!
-
معروف ترین و پر بیننده ترین سریال های ترکی/ از عشق ممنوع تا عشق اجاره ای!
-
یک مستند ایرانی، برنده جشنواره فیلم استرالیا
-
ببینید: زن و شوهری که در30 فیلم، نقش خودشان را بازی کرده اند!
-
پژمان بازغی: گلزار سوپراستار نیست!
-
هلن به خانه ها می آید
-
عکسهای بدون حجاب بازیگر معروف ایرانی در کانادا
-
کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
-
20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت2)/ چشمان کاملا بسته!
-
گفت و گو با میثم کزازی کارگردان فیلمِ «شین»
-
نگارش فیلمنامه سریال۳۰۰ قسمتی سیما ادامه دارد
-
راز فیلم ارتباط جنسی زهرا امیر ابراهیمی فاش شد/ چه کسی سی دی «زهره» را پخش کرد؟!
-
اهمیت دیالوگ نویسی در فیلمنامه
-
10 صحنه ی شرم آور که بازیگران فراموش می کنند!
-
ادعای الهام چرخنده درقزوین: در مالزی متحول شدم!
-
تازه ترین آمار فروش فیلمهای سینمایی
-
ماهچراغ شبیه به 90 شبی های مهران مدیری نیست!
-
نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره ای» ساخته مل گیبسون
-
دلیل دستگیری و اتهام محسن لرستانی چه بود؟
-
«روتوش» بهترین فیلم کوتاه جشنواره کراکوف
-
برگزیدگان جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند
-
تمرین بازیگری در خانه
-
تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
-
سرنوشت عجیب کوچولوهای بازیگری که محو شدند
-
«نما به نما» جایگزین مسابقه «۳۰۰ ثانیه» می شود
-
فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
-
هشت فیلم در شبکه نمايش خانگی مجوز گرفتند
-
بلیط فروشی بازیگران فیلمِ آشوب
-
نمایش تولیدات حوزه هنری در ۱۲ جشنواره خارجی
-
بازیگر زن سینمای ایران اولین فیلمش را ساخت
-
صد نقشِ فراموش نشدنی سینما و تلویزیون ایران
-
رونمایی از پوستر فیلم «زیر سقف دودی»
-
نامزدهای پانزدهمین جشن سالانه منتقدان تئاتر معرفی شدند
-
روایت محمود دینی از شباهت به شهرام شب پره!
-
«آینه بغل» با افت فروش، همچنان می فروشد!
-
30فیلم کودک در یک مجموعه به بازار می آید
-
آنجلینا جولی معشوقه ی شیطان میشود!
-
نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
-
«کچلیک»؛ اسپانسر عجیب کنسرت «گلزار»!
-
تصادف رضا عطاران؛ حادثه ای که به خیر گذشت!
-
دختران پاپ ایران در آرزوی جهانی شدن
-
نقدی بر فیلم «طلا»/ بازگشت به «دربند»!
-
آرش داودی: حضور بازیگران کمدی در سریال مناسبتی «ماهچراغ» مخاطب را جذب میکند
-
بهرام افشاری و رکوردشکنی در عرصهی جدید
-
یادداشتی بر فیلم «قهرمان»ساختۀ اصغر فرهادی