یک بام و دو هوا در شورای صنفی نمایش/ چرا برای فیلمهای خودشان، قانون رعایت نمی شود؟!

شایان فیلم: همانطور که روزهای قبل در شایان فیلم خواندید، احمد نجفی دوشنبه در وزارت ارشاد دست به تحصن زد که جنجال زیادی در رسانه ها و محافل هنری به پا کرد. دلیل اعتراضش هم عملکرد ضعیف و یکسویۀ شورای صنفی نمایش و وجود مافیای اکران در این شورا بود. واقعیت این است که فیلم  «من یک ایرانی ام» به تهیه کنندگی احمد نجفی با اینکه از دوسال قبل آماده نمایش بوده اما شورای صنفی نمایش به آن مجوز اکران نمی داده و امسال هم که این کار را کرده در بدترین زمان ممکن (بهمن ماه) این مجوز را صادر کرده که بالطبع فیلم نمی تواند فروش بالایی داشته باشد و علارغم همۀ شایستگی هایش با شکست روبرو می شود و تهیه کننده متحمل زیان مالی سنگینی می شود. ظاهرا اعضای شورا با اطلاع از این امر، خواسته اند برای دست به سر کردن این تهیه کننده، یک فرصت دو هفته ای به فیلمش بدهند تا «من یک ایرانی ام» اکران شود و فروش نکند و بعد به علت پایین بودنِ کف فروش، فیلم را بردارند و از 25 بهمن فیلم خودشان (در میان ابرها به کارگردانی مجید مجیدی) را بگذارند و با تهمیداتی که بلد هستند (شما بخوانید دور زدنِ قانون!!!) اکران آن را تا عید و بعد از عید ادامه دهند که با اعتراض نجفی همۀ نقشه های آنها نقش برآب شده است.

از طرف دیگر، شورای صنفی نمایش در واکنش به اعتراض احمد نجفی عنوان کرده که طبق مصوبۀ شورای صنفی نمایش قرار بوده فیلم «من یک ایرانی ام» از 4 بهمن در گروه کوروش اکران شود و از آنجا که پخش کننده، فیلم را به هر دلیلی اکران نکرده؛ طبق آیین نامه باید از چرخۀ اکران حذف شود!

به گزارش شایان فیلم از سینمادیلی، این صحبت ها در حالی مطرح شده که در مورد فیلم دیگری که پخش آن بر عهدۀ شرکت «فیلمیران» بوده این قانون رعایت نشده است. قرار بوده فیلم «ما خیلی باحالیم» از 4 بهمن در گروه ماندانا اکران شود اما پخش کننده، برخلاف مصوبۀ شورای صنفی نمایش این کار را نکرده و حالا نه تنها این فیلم را از چرخۀ اکران خارج نکرده اند بلکه با تمهید شورا یک فیلم ویدئویی به نام «افسانه گل آباد» را دو هفته به صورت «لایی» به نمایش درآورده اند تا جشنواره فیلم فجر تمام شود و آنها با خیال راحت بتوانند فیلم مورد نظر خود را روی پرده ببرند!!!

و حالا این سوال مطرح است که چرا پایبندی به قانون برای همۀ فیلمها و همۀ دفاتر پخش، یکسان نیست؟ اتفاقا یکی از مواردی که احمد نجفی به آن اعتراض دارد همین قانون های من درآوردی، دور زدنِ قانون، تصمیمات خلق الساعه و مصوبه های عجیب و غریبی است که طی سالهای اخیر از سوی شورای صنفی نمایش انجام شده است.

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده