هر شب هزار بازیگر در تهران روی صحنه می‌روند

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز در حوزه تئاتر، بعد از سالیان متمادی کم‌کم بخش خصوصی دارد جایگاه خود را پیدا می‌کند؛ ما خیلی مایلیم که در همه ابعاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها سیاست‌گذاری کند و دولت آهسته آهسته دست از هر گونه کار اجرایی در این زمینه بردارد و کار را به خود افرادی که دست‌اندرکار هستند، واگذار کند. تجربه‌های کم و بیش چالش برانگیز موفق و مباحثی از این بابت هم داشتیم که طبیعی‌ست.

علی مرادخانی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های کوچک تئاتر و سالن‌های خصوصی در حوزه تئاتر گفت: اصرار داریم که دست‌اندرکاران این سالن‌ها بتوانند کارهایشان را انجام دهند. اوایل‌ ممکن است مشکلاتی باشد ولی همین امروز بعضی از همین سالن‌ها مدت‌های مدید وقت‌شان پر است و خیلی خوب دارد این اتفاق می‌افتد. ما هم باید حمایت کنیم تا آنها بتوانند کارشان را انجام دهند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «ما حرفی را روز اول زدیم مبنی بر اینکه امیدواریم کاری کنیم که هنرمندان بتوانند کارشان را بی‌دغدغه انجام دهند» گفت: امروز نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که مشکلات اساسی برای فعالیت داشته باشد. روزی که من به معاونت هنری آمدم فهرست عظیمی از مشکلات وجود داشت اما امروز چنین مشکلاتی نداریم؛ ممکن است مواردی باشد اما آن هم در گفت‌وگوها حل می‌شود. در خیلی از موارد ما تمام تلاش‌مان را کردیم که وقتی یک اثر روی صحنه می‌آید بتواند کار خود را تا انتها انجام دهد. امروز با همه نواقصی که در این زمینه وجود دارد هر شب بین 90 تا 110 تئاتر روی صحنه داریم؛ حساب کنید اگر به‌طور متوسط در هر مجموعه 10 نفر مشغول باشند که قطعا بیشتر هم هستند، هم بحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال در جریان است و هم اینکه هنرمند با مردم رابطه برقرار می‌کند و هم اینکه اتفاقاتی که در این حوزه می‌افتد در یک جمع گسترده هنری شکل خود به خودی می‌گیرد؛ و این همان هدفی بود که هنرمندان بتوانند بدون دغدغه کار خودشان را انجام دهند.

مرادخانی با بیان اینکه «برخی از سالن‌ها ممکن است طرح توسعه یا برنامه‌های خاصی داشته باشند» با اشاره به ورود بانک‌ها به حمایت از سالن‌های خصوصی گفت: موسسه‌ای در حال تاسیس است که چندین بانک بزرگ و موسسه مالی کشور عضو آن هستند؛ با راه‌اندازی این موسسه، برای اولین بار حوزه‌های اقتصادی به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم فکر می‌کنند. به‌طوری‌که این موسسه‌ها در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند و وزارت ارشاد به جای اینکه خودش دائم کار اجرایی کند آنها را به این نهادهای خصوصی هنری و هنرمندان متصل کند. در این سال‌ها اتفاقاتی در این زمینه افتاده بود اما چون به صورت جزیره‌ای بوده و دولت هم به عنوان حد واسط هر از گاهی به این و آن پولی داده هیچ‌کدام پایدار نشدند.

مرادخانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه «تئاتر ما با قدمت 120 ساله مرکز اسناد ندارد» گفت: اگر مستندی از تئاتر ایران بخواهید هیچ چیزی گیرتان نمی‌آید فقط به طور پراکنده کسانی اسنادی در اختیار داشتند که باید بروید به آنها مراجعه کنید. ما آهسته آهسته این فضاها را ایجاد می‌کنیم. این کاری است که بخش خصوصی دنبالش نمی‌رود؛ می‌شود جزو مستندات کلی کشور، و جایی است که با سرمایه‌های ملی کشور ایجاد می‌شود که همه بتوانند از آن استفاده کنند.

مرادخانی با بیان اینکه مهم‌ترین کار دولت فراهم کردن زمینه‌ای برای این است که هنرمندان خیلی راحت‌تر کارهایشان را پیش ببرند، گفت: چون بقیه کارها باید در بیرون از حوزه دولت اتفاق بیفتد؛ ما امکاناتی که در این سال‌ها در اختیار داشتیم همچون سالن‌هایی مثل تئاترشهر را آماده می‌کنیم که هنرمندان بتوانند کارهایشان را به خوبی در آن ارائه بدهند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: حتی اگر روزی برسد که کسی امکاناتی داشته باشد و بگوید ما تئاترشهر را بهتر از شما اداره می‌کنیم، بهتر از شما نگهداری می‌کنیم، بهتر از شما می‌توانیم کارها را انجام بدهیم، ما استقبال می‌کنیم و تئاترشهر را واگذرا می‌کنیم. یعنی ما باید به سمتی باید برویم که سیاست‌گذار باشیم و بیشتر کارها را به عنوان حمایتی پی بگیریم آن وقت همه می‌توانند رشد فرهنگی را تجربه کنند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به موضوع تله‌تئاترها گفت: امسال معاونت هنری با شبکه چهار به نتایج خوبی رسید. به طوری که یکسری از آثار نمایشی در حال ضبط است تا بتوانیم با همکاری سازمان صدا و سیما آنها را از تلویزیون پخش کنیم و کارهای جذابی هم خواهد بود. تله تئاترها خیلی مهم است چون مردم را با فهم تفصیلی فهم انتزاعی از مسائل آشنا می‌کند.

مرادخانی ادامه داد: بیشتر دوست داریم تئاترهایی که روی صحنه می‌آید بعدا بتوانند در یک فضای عمومی‌تر به نمایش دربیایند این کار خیلی کمک می‌کند به همه گیر شدن موضوع تئاتر. خوشبختانه تئاتر این روزها دارد خودش را به میدان می‌آورد.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده